THL:n liikennevalomalli suosittelee oransseista ja punaisista maista saapuville omaehtoista karanteenia – vihreitä maita ovat Euroopassa vain Viro, Latvia ja Unkari
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut liikennevalomallin helpottamaan ulkomaille matkustamiseen liittyvän koronatartunnan riskin arviointia.
Maat on luokiteltu vihreisiin, oransseihin ja punaisiin. Vihreitä maita Euroopassa ovat tällä hetkellä Viro, Latvia ja Unkari. Niissä riski koronatartunnalle ei ole merkittävästi korkeampi kuin Suomessa.
Oranssissa luokassa riski tartunnalle on korkeampi kuin Suomessa. Punaisessa luokassa riski tartunnalle on huomattavasti korkeampi kuin Suomessa tai riskiä ei voida luotettavasti arvioida.
Oransseista ja punaisista maista saapuville suositellaan omaehtoista karanteenia. Näistä maista Suomeen saapuvien terveydentila saatetaan myös tarkistaa. Maiden luokituksia päivitetään todennäköisesti viikoittain.
THL:n johtaja Mika Salminen korostaa, että liikennevalomalli ei korvaa hallituksen tekemiä rajapäätöksiä, jotka ovat matkustamisen rajatarkastusten suhteen voimassa. Hallitus suosittelee edelleen välttämään tarpeetonta matkustamista muualle paitsi maihin, joiden osalta on luovuttu maahantulon rajoituksista.
Liikennevalomalli on tarkoitettu avuksi arvioimaan ulkomailla matkustamiseen liittyvää koronavirustartunnan riskiä, jos ihmisellä jostain syystä on tarve matkustaa.
– Heitä voisi auttaa, että on tällainen yhden luukun paikka, josta voi katsoa tilanteen, mikä kohdemaan riski on ja mitä se tarkoittaa palatessa, Salminen sanoo.
Vihreäksi luokitelluissa maissa koronan ilmaantuvuus on 14 päivän aikana alle 8–10 tapausta 100 000 asukasta kohti. Oransseissa maissa on 14 päivän aikana 10–25 tapausta 100 000 asukasta kohden ja punaisissa maissa yli 25 tapausta.
Salmisen mukaan viralliseen karanteeniin asettaminen on varsinkin punaisesta maasta saapuvalle täysin mahdollista, mutta päätös ei sinänsä ole riippuvainen liikennevalomallista.
– Tartuntatautiviranomainen tekee päätöksen oman harkintansa mukaan.
Suomessa todettavista koronatartunnoista tällä hetkellä noin puolet on Salmisen mukaan kotoperäisiä ja puolet peräisin ulkomailta.
Salmisen mukaan Suomessa on nähty viime aikoina samantyyppistä nousua tartunnoissa kuin muuallakin Euroopassa, mutta kehitys on ollut kuitenkin varsin hidasta ja tilanne parempi kuin monessa muussa maassa.
Helsinki-Vantaalle 3. elokuuta avatusta testipisteestä on STM:n erityisasiantuntija Lasse Ilkan mukaan saatu yli 2 000 testitulosta, joista noin kymmenen on ollut positiivisia.
Maarajojen osalta länsirajalla Torniossa on Ilkan mukaan tarkoitus lähiviikkojen aikana pilotoida koronaterveysneuvonta- ja testauspistettä.
Vantaan kaupungin sosiaali- ja terveysjohtaja Timo Aronkydön mukaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla koronan torjumiseksi tehdyt toimenpiteet ovat olleet riittäviä.
– Se miksi ei ole pakkotestauksia tai viranomaiskaranteenia, johtuu tilannearviosta, hän sanoi tiedotustilaisuudessa rajojen terveysturvallisuudesta.
Hän sanoo, että Vantaan kaupunki odottaa viranomaisilta lisää ohjeita, jos tilanne pahenee.
Testauksien laajuus on sovitettu epidemiatilanteeseen maailmalla, ja se on sovitettu lentoliikenteen volyymiin.
Tänään on päätetty ryhtyä suuren riskin maista tulevien matkustajien vielä tehokkaampaan ohjaukseen testiin menemiseksi.
– Meillä on mahdollista kasvattaa testauskapasiteettia kaksin- tai kolminkertaiseksi testauspisteessä.
Aronkydön mukaan terveysneuvontapisteen ohi ei ole mahdollista kävellä huomaamatta sitä.
Lisäksi kentällä tehdään niin sanottuja massatestauksia. Esimerkiksi tänään massatestauksia tehdään Frankfurtista ja Malagasta saapuville lentokoneille, huomenna Istanbulista tulevalle koneelle. Massatestauksista päätetään aina viikon alussa.
Testaukseen meneminen on vapaaehtoista.
Liikennevalomallista ja koronavirusepidemian torjumisesta rajanylityspaikoilla kerrottiin keskiviikkona tiedotustilaisuudessa.