Taksiliitto tiukkana: Yritysten koronatuki syrjii taksiyrittäjiä – "Jopa ravintola-ala on selviytynyt keväästä paremmin"
Taksiliiton mukaan laki kohtelee eri yritysmuotoja koronakeväänä käyttöönotetun kustannustuen osalta hyvin eri tavoin.
– Koronasta vakavasti kärsineet pienet taksiyrittäjät eivät ole päässeet yritysten kustannustuesta osallisiksi, Taksiliitto huomauttaa tiedotteessaan.
Taksiala on liiton mukaan yksi koronasta eniten kärsineistä toimialoista.
– Uudellamaalla jopa ravintola-ala on selviytynyt koronakeväästä taksialaa paremmin.
Kustannustuki on suunnattu yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi koronaviruksen vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia kustannuksia.
– Taksialan liikevaihto putosi huhtikuussa noin 75 prosenttia. Taksiyrittäjillä ei silti ole juuri mahdollisuutta saada yritysten kustannustukea, Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson ihmettelee.
Hän tarkentaa, että kiinteistön kulut oikeuttavat tukeen, mutta taksiauton eivät.
– Leasing-auton vuokra oikeuttaa tukeen, mutta eivät yrityksen omistuksessa olevan auton kulut. Lisenssimaksut oikeuttavat tukeen, mutta taksin polttoainekulut, vakuutusmaksut ja muut vastaavat kulut eivät oikeuta, Andersson luettelee.
Andersson pitää hallituksen linjaamaa kustannustukea epäonnistuneena koronatukena.
– Tämä on suuri pettymys sekä taksialalle että varmasti myös pääosalle muista ammatinharjoittajista, jotka ovat koko kevään ja kesän odottaneet paljon lupailtua suoraa tukea yritystoimintaan, hän toteaa harmistuneena.