Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelu voi alkaa – asiakirjat allekirjoitettu
Tampereelle suuntautuvan Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelu voi alkaa, kertoo liikenne- ja viestintäministeriö. Suunnittelua varten perustetaan kaksi osakeyhtiötä, Suomi-rata ja Turun Tunnin Juna.
Yhtiöiden perustamista koskevat asiakirjat allekirjoitettu. Valtion osuus kummassakin yhtiössä on 51 prosenttia. Lisäksi hankkeisiin osallistuu 26 kaupunkia ja kuntaa sekä Finavia.
– Yhtiöiden perustaminen on tärkeä etappi pyrkimyksessämme edistää kahta suurta raidehanketta ja saada täydet EU-tuet, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tiedotteessa.
Hänen mukaansa raideliikenteeseen investoiminen on välttämätöntä siirryttäessä kohti kestävää liikkumista.
Suomi-rata -yhtiön tehtävänä on Helsingin ja Tampereen väliseen, Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevaan raideyhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti.
– Tehokkaat pääkaupunkiseudulta pohjoiseen suuntautuvat logistiset yhteydet ovat niin henkilöliikenteen kuin rahdin osalta elintärkeitä Suomen kilpailukyvylle, sanoo Suomi-radan hallituksen puheenjohtaja Kari Savolainen.
Hänen mukaansa Suomi-rata on yksi itsenäisen Suomen merkittävimpiä infrastruktuurihankkeita.
Turun Tunnin Juna -yhtiön tehtävänä on Helsingin ja Turun väliseen nopeaan junayhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti.
Turun Tunnin Junan hallituksen puheenjohtaja Minna Forsström pitää ratahanketta tärkeänä. Hänen mukaansa on hienoa päästä mukaan rakentamaan edellytyksiä pitkälle tulevaisuuteen.
– Turun tunnin juna on suurhanke, joka on aidosti ilmastoteko ja luo kestävää perustaa suomalaiselle hyvinvoinnille, Forsström perustelee.