Soini: Suomen vastustettava EU:n päästövähennysesitystä – “hallitusohjelman vastainen"
Perussuomalaiset on tyytymätön Euroopan unionin komission Suomelle kaavailemiin päästövähennyksiin.
Puolueen puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini otti asiaan kantaa tiedotustilaisuudessa Tampereella, jossa perussuomalaisten ministeriryhmä on ollut koolla perjantaina ja lauantaina.
– Jos ne (päästövähennykset) toteutuisivat, niin teollisuuden, autoilun ja sähkön hinnat nousisivat. Tästä on aika rajujakin laskelmia.
– Nämä on täysin sietämättömiä ja epäoikeudenmukaisia, Soini kritisoi esitystä.
Soinin mielestä Suomen täytyy jatkoneuvotteluissa pyrkiä muuttamaan komission esitystä, koska se ei hänen mukaansa vastaa hallitusohjelman linjauksia.
Hallitusohjelman mukaan Suomen ilmastopolitiikan linjauksissa otetaan huomioon vientiteollisuuden kilpailukyky ja reilu taakanjako.
– Suomen neuvotteluaseman täytyy olla hallitusohjelman mukainen, hän vaati.
Komission esityksen mukaan Suomi joutuisi vähentämään kasvihuonepäästöjään päästökauppaan kuulumattomilla sektoreilla 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Komission ajatus on, että varakkaiden maiden tavoiteet ovat muita kovempia.
EU-maista vain Ruotsi ja Luxemburg saivat komissiolta Suomea suuremman tavoitteen. Usealla Itä-Euroopan valtiolla tavoite on alle kymmenen prosenttia.
– Suomelle lätkäistiin aika rajut tavoitteet, etenkin kun vertaa Puolaan ja moniin muihin maihin, Soini moitti.
Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk.) on aiemmin todennut , että komission Suomelle asettamat vaatimukset ovat odotettuja kovempia, sillä Suomi oli valmistautunut 37-38 prosentin vähennyksiin.
Tillikaisen tiedotteen mukaan Suomi aikoo tarkistaa komission laskentamenetelmät ja lähtötiedot huolella. Lisäksi hän haluaa tarkennuksia komission tarjoamiin joustokeinoihin, jotta tavoite helpottuisi.
Kaikenkaikkiaan Suomi on kuitenkin Tiilikaisen mukaan valmistautunut päästövähennyksiin.
– Hallitusohjelmaan on jo kirjattu tärkeimmät toimet eli tuontiöljyn käytön puolitus ja uusiutuvien liikennepolttoaineiden osuuden nosto 40 prosenttiin. Liikenteeseen on saatava myös lisää sähkö- ja biokaasuautoja, Tiilikainen sanoo tiedotteessaan.
Juttua tarkennettu klo 14:21 sekä korjattu otsikosta kirjoitusvirhe klo 14:31.