Siemens joutuu maksamaan HKL:lle noin 8 miljoonan euron korvaukset metrokiistassa
Siemens joutuu maksamaan Helsingin kaupungin liikenneliikelaitokselle HKL:lle yli kahdeksan miljoonan euron korvaukset metron automatisointiin liittyvistä sopimuksista, päätti Helsingin käräjäoikeus. Sopimukset purettiin vuonna 2015.
Tiistaina annetun tuomion mukaan Siemens joutuu maksamaan HKL:lle vahingonkorvauksia hankintasopimuksen purkamisesta noin 4,9 miljoonaa euroa ja lisäksi noin 100 000 euroa hankintasopimuksen kauppahinnan palautuksena. Nämä korvaukset liittyvät metron automatisoimista koskeneeseen hankintasopimukseen.
Automatisointisopimukseen liittyi sopimus metrovarikon laajennuksen automatisoinnista eli varikkosopimus. Oikeus määräsi Siemensin maksamaan varikkosopimuksen kauppahinnan palautuksena noin 3,1 miljoonaa euroa. HKL taas joutuu korvaamaan Siemensille noin 10 000 euroa niistä kustannuksista, jotka aiheutuivat varikkosopimuksen jo toimitettujen osien purkamisesta, poisviennistä ja hävittämisestä.
Oikeus hylkäsi kaikki Länsimetroon liittyneet korvausvaatimukset ja myös osan muista korvausvaatimuksista.
Sekä Siemens että HKL arvioivat tuoreeltaan, että saattavat valittaa käräjäoikeuden ratkaisusta hovioikeuteen.
Käräjäoikeus katsoi aiemmin välituomiossa, että HKL:llä oli oikeus purkaa automatisointia koskenut sopimus. Siemens katsoo, että HKL:n korvausvaatimukset olivat valtaosin perusteettomia.
– Perehdymme nyt annettuun ratkaisuun perusteellisesti. On mahdollista, että asian käsittely jatkuu hovioikeudessa. Uskomme vahvasti, että näkemyksemme kiistasta on ollut oikea, kertoo Siemens Mobilityn toimitusjohtaja Juha Lehtonen yhtiön tiedotteessa.
HKL taas katsoo kärsineensä enemmän taloudellista vahinkoa kuin se korvaussumma, johon käräjäoikeus päätyi.
– Perehdymme annettuun käräjäoikeuden ratkaisuun huolella, jonka jälkeen teemme päätöksen siitä, haemmeko ratkaisuun muutosta hovioikeudelta, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski tiedotteessa.
HKL ja Siemens tekivät hankesopimuksen Helsingin metron automatisoinnista vuonna 2008 ja länsimetron automatisoinnista vuonna 2009. Automatisointihanke kuitenkin takkusi ja osapuolet riitautuivat. Lopulta vuoden 2015 alussa HKL purki sopimukset, mihin Siemensin mukaan ei ollut perusteita.
Riita-asia tuli vireille Helsingin käräjäoikeuteen vuonna 2015, ja pääkäsittely alkoi syksyllä 2018. Viime vuonna oikeus antoi välituomion, jonka mukaan HKL:llä oli oikeus purkaa automatisointia koskenut sopimus kokonaan, koska Siemens oli rikkonut sopimusta muun muassa viivästyneillä toimituksilla.
Välituomion mukaan myös HKL syyllistyi sopimusrikkomukseen, kun se purki myös metrovarikon automatisointia koskeneen hankintasopimuksen.