Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Autot
Talbot Solara oli 1510-mallin porrasperäinen versio. (Kuva: Guillame Vabfy/Wikimedia Commons)

"Se toinen kotimainen" oli mainettaan parempi auto – jopa suomea puhuva "Ritari Ässä" -versio tehtiin

Pekka Pohjolainen 21.7.2024 10:00, muokattu 21.7.2024 18:42
a– a+
Autot

Autokansa tuntee hyvin ihmistyypin, joka tietää aina kuinka kelvottomia toisten autot ovat – jopa niillä koskaan itse ajamatta ja varsinkaan omistamatta.

Uudessakaupungissa 1970-luvun lopulta 1980-luvun puoliväliin valmistettu ranskalaisauto Talbot on saanut osansa ”renkaidenpotkijoiden” arvostelusta, osin toki aiheestakin. Kyseessä oli kuitenkin aikanaan ajanmukainen ja monissa suhteissa mainio auto, jota valmistus Suomessa ei ainakaan alkuperäisestä huonontanut.

Uudenkaupungin Talbot-projekti sai alkunsa, kun vuodesta 1969 Saabeja valmistanut Saab-Valmetin autotehdas alkoi etsiä seuraajaa ikääntyneelle Saab 96:lle.

Neuvotteluja käytiin italialaisen Lancian ja Simcoja valmistaneen Ranskan Chryslerin kanssa. Sopimus Chryslerin kanssa allekirjoitettiin elokuussa 1978 juuri ennen kuin Peugeoteja ja Citroenia valmistama PSA osti yhtiön Euroopan toiminnot.

Chrysler Francen mallistoon kuuluivat vuoden autoksi vuonna 1976 valittu Simca 1307 ja saman tittelin vuonna 1979 kuitannut hieman pienempi Horizon. Omistajan vaihtuessa Simcan nimi vaihtui naftaliinista kaivettuun Talbotiin, jonka uskottiin myyvän 1950-luvulla kuopatun merkin entisellä vahvalla alueella Britanniassa.

Uudenkaupungin tehtaan ensimmäiset Chrysler-Simcat 1979. (Valokuvaamo Varjus/Ugin museon valokuvakokoelma/Museovirasto)

Ranskalaisautojen tuotanto käynnistettiin Uudessakaupungissa vuonna 1979. Molempien mallien pellin alla rouskuttivat Simcan suunnittelemat työntötankomoottorit, joista pienempi 1,3-litrainen tuotti 69 hevosvoimaa (51 kW) ja isompi 1,5-litrainen 85 hevosvoimaa (63 kW). Pienemmälläkin moottorilla suorituskyky oli tavalliselle käyttöautolle hyvin riittävä.

Moottorinsa vuoksi Talbot ei tielle jättänyt. Monet ajoivat Talboteillaan satojatuhansia kilometrejä ilman koneremontteja. Testeissä moottorien suorituskyky ja taloudellisuus saivat kehuja, vaikka ne saivat karkean käyntiäänensä vuoksi huonon maineen.

Ajettavuudeltaan molemmat mallit olivat hyviä, isompi 1510 pykälän Horizonia parempi. Tekniikan maailman 1,3 litraisten ”säästöluokan perheautojen” vertailutestissä vuonna 1980 Talbot 1510 GL kepitti kilpailijansa Opel Asconan, Ford Taunuksen ja Fiat 131 Mirafiorin.

Talbotin sisätilat ja mainion vääntösauvajousituksen tuoma mukavuus saivat kiitosta ja suorituskyky, kulutus, valot ja suuntavakavuus todettiin erittäin hyviksi. Myös kaarreominaisuudet olivat hyvät.

Varhaisten Talbotien ajomukavuutta heikensi kuitenkin olennaisesti kaksi tuskastuttavaa seikkaa: onnettoman epämääräinen vaihteensiirto ja raskas ohjaus varsinkin pysäköitäessä. Myöhempiin vuosimalleihin tullut Peugeot-peräinen 5-vaihteinen vaihdelaatikko poisti kuitenkin vaihteensiirron ongelmat ja ohjaustakin saatiin kevyemmäksi.

Suomessa tehtyjen Talbotien sisustus poikkesi ranskalaisista, sillä esimerkiksi istuimet olivat Saab-peräisiä. Autojen kotimaisuusaste oli ylipäätään varsin korkea, 40 prosenttia.

Vuonna 1981 viistoperäinen 1510 ja Horizon saivat rinnalleen porrasperäisen 1510-version eli Solaran ja myöhemmin markkinoille tuotiin 1,9-litraisella Indenor-dieselillä varustetut versiot.

Oma seikkailunsa oli petrolikäyttöinen Petro-Horizon, josta ei tullut kuitenkaan suurta menestystä. Petrolikäyttöön muuntaminen vei tehoa, sillä moottorin puristusta piti pienentää. Petrolikäyttöisen 1,5-litraisen Horizonin suorituskyky putosi tällöin 1,3-litraisen tasolle.

Petroli heikensi myös moottorin voitelua ja tihensi öljynvaihtoväliä. Käynnistystä ja voimakkaita kiihdytyksiä varten tarvittiin bensiiniä, joten autoissa oli kaksoispolttoainejärjestelmä.

Horizon Lappeenrannassa. (Kenzi Rinno/Lappeenrannan museo/Museovirasto)

Ehkä osin television tuolloisen suosikkisarjan Ritari Ässän puhuvan K.I.T.T. -auton innoittamina Uudenkaupungin insinöörit esittelivät syksyllä 1984 suomea puhuvan Talbotin, joka sai lehdistössä suurta huomiota.

Puhetoiminto oli asennettu 55:een Talbot 1510 -mallin autoon, jotka oli tarkoitettu lähinnä piirimyyjien esittelyautoiksi. Lisämaksua vastaan autonostajien oli mahdollista saada puheominaisuus uuteen Talbotiinsa, mutta erikoisvarusteltuja Talboteja tuskin myytiin kovin monta. Jo vuoden 1985 keväänä Talbotin tuotanto Uudessakaupungissa päätetiin lopettaa.

Talbotin tarina tuli muuallakin päätökseen samoihin aikoihin. Koko merkki päätettiin lopettaa, ja Horizonin seuraajaksi suunniteltu Talbot Arizona tuli markkinoille vuonna 1986 Peugeot 309:n nimellä.

Uudessakaupungissa valmistettiin Horizoneja kaikkiaan 17 931 kappaletta ja isompaa 1510/Solaraakin 14 047 kappaletta. Suomessa Talbotit kävivät aikanaan kaupaksi hyvin.

Vuosina 1981 ja 1982 merkki oli ensirekisteröintitilastossa sijalla seitsemän. Vuonna 1983 Solaran 1,3-litrainen perusmalli maksoi 64 900 markkaa eli nykyrahaksi muunnettuna 28 971 euroa.

Vaikka Suomessa myytiin vain ”omia” Talboteja, merkin mallisto oli laajempi. Siihen kuuluivat muuan muassa pikkuauto Samba, edustusluokan Tagora ja urheilumalli Matra Murena.

Euroopan markkinoilla laajalti tunnetun Simcan uudelleen nimeäminen Talbotiksi oli PSA-konsernilta kuitenkin ilmeinen virhe. Imagoa yritettiin kohentaa muun muassa autourheilun avulla, ja Talbot-Ligiér -talli osallistui Formula 1-sarjaankin vuosina 1981-1982 Talbot-brändätyin Matran V-12 -moottorein.

Jacques Laffite Talbot-Ligiérillä Ranskan Paun radalla 1982. (Wikimedia Commons) Lisenssi:

Kampanja ei kuitenkaan tuottanut kehuttavia tuloksia, vaikka Jacques Laffite onnistui ajamaan merkille kaksi F1 -osakilpailuvoittoakin. PSA ei myöskään näyttänyt erityisen innokkaalta panostamaan konsernin ”ottopoikaan”. Alun perin Talbot Arizonaksi tarkoitettu Horizonin seuraaja tuli markkinoille 1986 Peugeot 309:n nimellä. Mallia valmistettiin vuoteen 1994.

Talbot-merkin lyhyeksi jäänyt elinkaari ja apea kuolema vaikutti Suomessakin suoraan autojen jälleenmyyntiarvoon ja jälkimaineeseen. Paljon parjatulla ”toisella kotimaisellakin” on kuitenkin omat uskolliset ystävänsä ja harrastajansa.

Toimittaja Olli Haapakankaan Ylen Radio Suomessa syksyllä 2020 vetämä Talbot-ilta oli menestys: melko harvasta automerkistä on ylipäätään lähes kolmituntisen suoran radiolähetyksen aiheeksi.

Lue myös

Esko Aho pitää yhtä historian vaihetta huonosti kirjoitettuna – "Uskallan väittää, että…"

Ex-pääministeri pitää 1920- ja 1930-lukuja suomalaisen demokratian menestystarinan perustana
22.6.2025 14:00

Tarinat | Tältä näytti, kun Suomi siirtyi rauhan aikaan

Sotien jälkeinen jälleenrakennus ja yhteiskunnalliset muutokset veivät vuosia, mutta Suomesta tuli menestystarina
22.6.2025 10:00

Tiesitkö? – Presidentti Kekkosen nimeä kantaa huippu, joka kohoaa korkeammalle kuin yksikään kohta Suomessa

Kekkosen huippu on maan ainoa poliitikon mukaan nimetty luontokohde
21.6.2025 21:30

Aihetunnisteet

Kotimaa

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Tarinat | Neuvostoliitto pommitti, mutta juhannusperinteistä ei tingitty – Katso kuvat!
Tarinat | 20.6.2025 10:00
Moni puhdistaa grillin väärin – asiantuntija: Ennemmin poltetaan pois
Uutiset | 15.6.2025 20:30
Puutarhakauppa käy nyt kuumana – nämä kasvit viedään käsistä
Uutiset | 17.6.2025 21:19
Alkoholi on Euroopassa kalliimpaa vain kahdessa maassa kuin Suomessa
Uutiset | 19.6.2025 14:25
Toimittajalta | Rahaa on – olisiko aika palauttaa Kauhavan lentosotakoulu ja Pohjois-Karjalan prikaati?
Uutiset | 21.6.2025 8:00
Tiesitkö? – Presidentti Kekkosen nimeä kantaa huippu, joka kohoaa korkeammalle kuin yksikään kohta Suomessa
Uutiset | 21.6.2025 21:30
Nämä ovat saunan vaaranpaikat, kertoo vakuutusyhtiö – Syytä muistaa jokaisen
Uutiset | 20.6.2025 21:15
”Yhden karhun saatan kaataa” – Näin kansanedustajat viettävät juhannusta
Uutiset | 19.6.2025 18:23
Tarkka-ampuja Vasyl osuu kohteeseen 2290 metrin päästä – eliittisotilas on taistellut Ukrainassa vuodesta 2014 lähtien
Uutiset | 18.6.2025 10:00
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Moni puhdistaa grillin väärin – asiantuntija: Ennemmin poltetaan pois
Uutiset | 15.6.2025 20:30
Puutarhakauppa käy nyt kuumana – nämä kasvit viedään käsistä
Uutiset | 17.6.2025 21:19
Raportti paljastaa: Tämän maan ydinasearsenaali kasvaa huimaa vauhtia
Uutiset | 17.6.2025 21:45
Tarkka-ampuja Vasyl osuu kohteeseen 2290 metrin päästä – eliittisotilas on taistellut Ukrainassa vuodesta 2014 lähtien
Uutiset | 18.6.2025 10:00
Sotilaan aviorikos kuohuttaa: Ankara kohtalo
Uutiset | 16.6.2025 21:46
Miten pitää muurikkapannu kunnossa? – Marttojen asiantuntija: Valurauta ruostuu hyvin herkästi
Uutiset | 15.6.2025 18:30
Vältä mokat terassin kanssa – ”Pahin virhe”
Uutiset | 16.6.2025 22:01
Israel tulistui: Tämä on Iranin johtajan loppu
Uutiset | 19.6.2025 13:48
Moni uskoo tämän olevan taloyhtiöissä kiellettyä – Kiinteistöliitto: ”Kuuluu normaaliin elämään”
Uutiset | 30.5.2025 21:45
Kiinasta Ukraina-jyrähdys: ”Bensaa liekkeihin”
Uutiset | 4.6.2025 21:02
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
“Se oli kyllä hirvittävä vehje”– Finnair vältti neuvostokoneiden hankinnat, vaikka paine YYA-Suomessa oli kova 
Uutiset | 29.5.2025 21:00
Uhkaus: Käännymme kiinalaisten puoleen
Uutiset | 27.5.2025 21:23
Ex-komentajalta tyly viesti ukrainalaisille: Unohtakaa
Uutiset | 24.5.2025 21:12
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Ruokavirastosta tärkeä ohje kotipuutarhureille – Tiesitkö tämän omena- ja päärynäpuista?
Uutiset | 3.6.2025 21:13
Moni puhdistaa grillin väärin – asiantuntija: Ennemmin poltetaan pois
Uutiset | 15.6.2025 20:30

Uusimmat

Esko Aho pitää yhtä historian vaihetta huonosti kirjoitettuna – ”Uskallan väittää, että…”
Uutiset | 22.6.2025 14:00
Tarinat | Tältä näytti, kun Suomi siirtyi rauhan aikaan
Tarinat | 22.6.2025 10:00
Tiesitkö? – Presidentti Kekkosen nimeä kantaa huippu, joka kohoaa korkeammalle kuin yksikään kohta Suomessa
Uutiset | 21.6.2025 21:30
Homovastaiset puheet ajoivat pois, mutta Aleksi Koivisto palasi kirkkoon – nyt hän kertoo, miksi
Uutiset | 21.6.2025 15:00
”Kuka haluaa olla häviäjä?” – Vihreä siirtymä saattaa pilata saavutuksensa, jos se ei ole reilu
Uutiset | 21.6.2025 12:00
Toimittajalta | Rahaa on – olisiko aika palauttaa Kauhavan lentosotakoulu ja Pohjois-Karjalan prikaati?
Uutiset | 21.6.2025 8:00
Nämä ovat saunan vaaranpaikat, kertoo vakuutusyhtiö – Syytä muistaa jokaisen
Uutiset | 20.6.2025 21:15
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Tarinat | Neuvostoliitto pommitti, mutta juhannusperinteistä ei tingitty – Katso kuvat!
Tarinat | 20.6.2025 10:00
Meppi nimeää Euroopan sisäisiä haasteita, joista ei puhuta tarpeeksi – ”Jotain sieltä on tulossa”
Uutiset | 20.6.2025 9:02
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Nuorten liikennekuolemat järkyttävät – Autokoululiitosta kerrotaan, mikä parantaisi turvallisuutta
Uutiset | 15.6.2025 8:00
“Tässä maassa ei voi olla kahta kokoomusta “ – Riikka Purran haastanut Arto Luukkanen palauttaisi puolueen tavallisen duunarin asialle 
Uutiset | 13.6.2025 8:00
Toimittajalta | Satasia tiskiin ja häpeän tunne päälle – Eduskuntaan kokoontui joukko naisia, joille vaihdevuosien vähättely riittää
Uutiset | 11.6.2025 15:19

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Esko Aho pitää yhtä historian vaihetta huonosti kirjoitettuna – ”Uskallan väittää, että…”
Uutiset | 22.6.2025 14:00
Tarinat | Tältä näytti, kun Suomi siirtyi rauhan aikaan
Tarinat | 22.6.2025 10:00
Tiesitkö? – Presidentti Kekkosen nimeä kantaa huippu, joka kohoaa korkeammalle kuin yksikään kohta Suomessa
Uutiset | 21.6.2025 21:30
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Moni puhdistaa grillin väärin – asiantuntija: Ennemmin poltetaan pois
Uutiset | 15.6.2025 20:30

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Ihmisen, rahan vai valtion valtaa?
Mielipide | 19.6.2025 13:09
Lukijalta: Rautavaara olisi huippupaikka matemaattis-luonnontieteelliselle lukiolle
Mielipide | 19.6.2025 10:21
Lukijalta: Kemianteollisuus ry. ja Euroopan rahaunioni
Mielipide | 18.6.2025 14:51
Lukijalta: Ikä on turvallisuusriski
Mielipide | 18.6.2025 9:46
Lukijalta: Ihmisen, rahan vai valtion valtaa?
Mielipide | 19.6.2025 13:09
Lukijalta: Ikä on turvallisuusriski
Mielipide | 18.6.2025 9:46
Lukijalta: Onko saamelaisen alkuperäiskansanosan kohtalo hallitusyhteistyön hintana?
Mielipide | 17.6.2025 15:10
Lukijalta: Autourheilun vaikutusta nuorten liikennekuolemiin ei voi kiistää
Mielipide | 17.6.2025 10:38

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
Päivi Mononen-Mikkilä jatkaa keskustanaisten johdossa
Uutiset | 16.6.2025 14:07
Kristiina Ruuskanen Vesaisten johtoon
Uutiset | 16.6.2025 10:04
Päivi Mononen-Mikkilä jatkaa keskustanaisten johdossa
Uutiset | 16.6.2025 14:07
Kristiina Ruuskanen Vesaisten johtoon
Uutiset | 16.6.2025 10:04
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste