Se oli yksi kaikkien aikojen ohituksista – Mika Häkkisen huimasta Span voitosta 25 vuotta
Nokia-Suomi, Mika Häkkinen ja koko kansan formulasunnuntait.
Yhtenä niistä tasan 25 vuotta sitten Belgiassa Spa-Francorchamps’n radalla ajettiin F1-osakilpailu, jota muistellaan yhä alan julkaisuissa ja sosiaalisen median koosteissa.
Kisa muistetaan varsinkin Mika Häkkisen häikäisevästä ajosuorituksesta, jolla hän kukisti pahimman kilpailijansa Michael Schumacherin. Häkkisen ohitusta saksalaistaiturista kisan lopulla pidetään yhtenä F1-historian legendaarisimmista.
Span rata oli sunnuntaina 27. elokuuta 2000 märkä, sillä ennen kilpailua oli satanut paljon. Kaikki kuljettajat lähtivät liikkeelle sadekelin renkailla, ja lämmittelykierros ajettiin turva-auton perässä. Kisa alkoi turva-auton poistuttua varikolle suoraan niin sanotulla lentävällä lähdöllä.
Taistelu sijoituksista oli heti ensimmäisellä kierroksella taistelu kovaa, mutta kärjessä ajanut Häkkinen kasvatti McLarenillaan koko ajan eroa muihin. Kolmen ajetun kierroksen jälkeen oli ero toisena ajaneeseen Jordan-tallin Jarno Trulliin jo lähes neljä sekuntia.
Kun Trulli ja Williamsin Jenson Button kävivät kovaa kamppailua kakkossijasta, Ferrarillaan perässä tullut Schumacher onnistui hyödyntämään tilanteen, ja ohitti Buttonin. Pian hän pääsi ohi myös radalla pyörähtäneestä Trullista ja ryhtyi jahtaamaan kärjessä paahtanutta Häkkistä.
Kun kuusi kierrosta oli ajettu, Schumacher tuli varikolle vaihdattamaan kuivankelin renkaat. Heti seuraavalla kierroksella myös kilpailua johtanut Häkkinen tuli varikolle. Renkaiden vaihdon jälkeen Schumacher ajoi kilpailun nopeimpia kierroksia saavuttaen Häkkistä.
Kierroksella 13 Häkkinen pyörähti ja ajautui nurmikolle. Aikaa meni hukkaan runsaat kymmenen sekuntia ja Schumacher pääsi ohi. Saksalainen kasvatti eron Häkkiseen pian jo runsaaseen kymmeneen sekuntiin.
Kun 21 kierrosta oli ajettu, Schumacher tuli johtopaikalta toiseen varikkopysähdykseen. Polttoainetta tankattiin paljon, ja pysähdys kesti 11,1 sekuntia. Se viittasi siihen, että saksalainen oli onnistunut kasvattamaan eroa Häkkiseen vajaalla tankilla ajamalla. Schumacher putosi varikolta pois tullessaan kolmannelle sijalle, ja Häkkinen siirtyi jälleen kärkeen.

Kun 27 kierrosta oli ajettu, kärjessä ajanut Häkkinen tuli toiselle ja viimeiselle varikkopysähdykselleen. Sen seurauksena suomalainen putosi toiselle sijalle, mutta vain vajaan kahdeksan sekunnin päähän kisaa johtaneesta Schumacherista.
Schumacherin edessä oli kierroksella ohitettavia, minkä takia ero hupeni noin kuuteen sekuntiin yhden kierroksen aikana.
Seuraavien kierrosten aikana Schumacherin huomattiin ajavan Kemmel-suoralla aina radan märkää oikeaa reunaa vilvoitellakseen ja säästelläkseen renkaitaan. Vaikka Häkkiselläkin oli edessä kierroksella ohitettavia, hän saavutti Schumacheria koko ajan. Pian hän ilmaantui saksalaisen peileihin.
Häkkinen kertoi blogissaan McLarenin verkkosivuilla vuosikymmenen sitten kuuluisan Eau Rougen mutkan olleen ratkaisevassa osassa voiton tavoittelussa.
– Päätin ottaa riskin ja ajaa Eau Rougen kaasu pohjassa. Siihen aikaan Eau Rougen ajaminen täysillä oli äärimmäisen vaikeaa, ja seurauksena oli usein raju onnettomuus. Tilannetta ei helpottanut se, että rata oli vielä kostea.
Häkkinen kertoi taistelleensa pelkoa vastaan laskemalla mutkaan tullessaan kolmeen.
– Tiesin, että kolmeen päästessäni olin joko ajanut Eau Rougen kaasu pohjassa tai olisin vallissa. Ei ollut muita vaihtoehtoja, Häkkinen toteaa.
Häkkisen uhkapeli onnistui, ja auto pysyi radalla. Samalla hän huomasi saavuttavansa Schumacheria.
– Michael ei ollut selvästikään ajanut Eau Rougea kaasu pohjassa.
Häkkinen tiesi, että Kemmel-suora ja sitä seuraava Les Combes -mutka olivat ainoa kohta, jossa ohittaminen olisi mahdollista. Muualla hän ei päässyt Schumacherin imuun.
Kun maaliin oli enää viisi kierrosta, Häkkinen yritti ohittaa Schumacherin Kemmel-suoran päässä oikealta. Schumacher sulki kuitenkin jälleen kerran ajolinjan, ja yritys epäonnistui.
Ongelmana oli, että Schumacher näki taustapeilistä, kummalta puolelta Häkkinen lähtisi ohitukseen. Se antoi saksalaiselle tarvittavan sekunnin kymmenysten edun suomalaisen blokkaamiseen.
Seuraavalla kierroksella samassa paikassa Schumacherin tulppana oli kierroksella ohitettava BAR-tallin Ricardo Zonta, joka ajoi erikoista ajolinjaa keskellä tietä körötellen.
Nyt Schumacherin hermot eivät pitäneet. Saksalainen teki ensimmäisen liikkeen ja lähti Zontan ohi vasemmalta. Häkkinen ehti huomata saksalaisen ratkaisun ja otti oikeanpuoleisen linjan.
– Jarrutin niin myöhään kuin pystyin 300 kilometrin tuntinopeudessa ja kostealla radalla. Kun käännyin takaisin, olin tehnyt sen. Pääsin Michaelista ohi, ja olin jälleen kärjessä.
Heti ohituksen jälkeen Schumacher yritti hiillostaa Häkkistä tekemään virheen.
– Michael puski Ferrarillaan takanani oikealta ja vasemmalta. Hän keskittyi aina taistelemaan, hän oli todellinen kilpa-ajaja. En kuitenkaan hermostunut, vaan toistelin itselleni: ”Mika, pysy rauhallisena, pysy rauhallisena”.

Häkkinen voitti kisan ja Schumacher kuittasi kakkossijan vain noin sekunnin erolla Häkkiseen.
– Se oli upeaa. Huomasin, että Michael jäi minusta koko ajan kauemmaksi, mutta en halunnut päästää häntä liian kauaksi taakseni. Halusin nauttia näystä, kun näin Michaelin taustapeilistä, Häkkinen kertoi F1 Insider -podcastissa vuonna 2020.
Vaikka voitto nosti Häkkisen MM-sarjan kärkeen, kolmas maailmanmestaruus jäi saavuttamatta.
Schumacher voitti kaikki jäljellä olleet kolme osakilpailua. Häkkinen joutui sen sijaan kohtalokkaasti keskeyttämään Yhdysvaltojen GP:ssä Indianapolisissa moottorin rikkouduttua.
Seuraavasta kaudesta tuli Häkkiselle vaikea, ja hän onnistui voittamaan enää Britannian ja kauden toiseksi viimeisenä ajetun Yhdysvaltain GP:t.
Kauden loppupuolella Häkkinen ilmoitti siirtyvänsä formuloista vuoden sapattivapaalle, mutta ei enää sen jälkeen palannut formularadoille.
Lähteinä mm. Wikipedia, MTV3 ja IS