Päätyvätkö nämä tuotteet sinunkin ostoskoriisi? Heräteostoksia tehdään yllättävän paljon
Suomalaiset ostavat päivittäistavarakaupasta jopa joka kolmannen tuotteen täysin spontaanisti. Tuote päätyy siis ostoskoriin siten, ettei kuluttaja ole etukäteen edes ajatellut ostavansa kyseistä tuotetta, kertoo Clear Channel Suomen kysely.
Lähes joka toisen tuotteen kohdalla tuoteryhmä on jo ennakkoon päätetty kauppaan mennessä, mutta brändivalinta tehdään vasta kaupassa.
Vain noin 22 prosenttia ostettavista tuotteista on päätetty etukäteen tuotemerkkiä myöten. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi maito ja margariini. Spontaaneja heräteostoksia ovat puolestaan usein esimerkiksi smoothiet, kasvipohjaiset sipsit sekä paistopisteen tuotteet.
Suomalaisten ruokaostoksiin kuuluu useimmin hedelmiä, maitotuotteita sekä erilaisia lihajalosteita. Harvemmin puolestaan ostetaan leivontapakasteita sekä kodinhoitoon, kosmetiikkaan ja hygieniaan liittyviä tuotteita.
Miehet ovat jonkin verran naisia spontaanimpia ostajia päivittäistavaroiden suhteen. Kaikkein spontaaneimpia ruokakaupassa ovat keski-ikäiset miehet ja nuoret, kaikkein suunnitelmallisimpia sekä tuoteryhmän että -merkin suhteen ovat puolestaan varttuneemmat naiset.
Naisten ja miesten välillä eniten eroa on juomissa. Miehet ostavat selvästi useammin olutta, tuoremehua, kahvia ja virvoitusjuomia. Naiset puolestaan ostavat miehiä useammin hedelmiä ja marjapakasteita.
Tutkimuksessa tutkittiin kahdeksan eri tuotekategoriaa ja 73 eri tuoteryhmää.
Tutkimuksen toteutti Norstat Suomi, ja siihen haastateltiin reilu tuhat suomalaista maaliskuussa 2023.