Näkökulma: Dieselveron poistaja voi voittaa vaalit

Autopolitiikka on aluepolitiikkaa, toimittaja Lauri Heikkilä kirjoittaa näkökulmassaan
Autoverotus

Kansalaisaloite dieselautojen käyttövoimaveron poistosta keräsi ennätysnopeasti vaadittavat 50 000 ääntä ja paljon enemmänkin. Varmaa on siis, että nyt jo 107 000 äänen voimalla aloite etenee eduskuntaan.

Aloitteen suosio on osoitus siitä, miten läheinen asia dieselin verotus on monelle ihmiselle. Diesel-autolla ajavalla on toki syytäkin olla pettynyt nykytilaan.

Diesel-auto on monesti ostettu sillä ajatuksella, että vaikka verotus on kovempaa kuin bensakoneella, säästö bensiiniin nähden syntyy ajetuista kilometreistä. Diesel on ollut selkeästi halvempaa kuin bensa. Yli 30 000 kilometriä vuodessa ajaville diesel on ollut ehdoton ykkösmenovesi.

Paljon kilometrejä kertyy luonnollisesti pitkien etäisyyksien alueilla asuville ja ammattiautoilijoille. Nykyiset polttoaineiden korkeat hinnat ovat selkeä lovi haja-asutusalueiden ihmisten kukkaroihin.

Moni poliitikko on varovaisen myönteinen veron poistamisen suhteen. Esimerkiksi keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kaikkonen kirjoittaa Twitterissä ymmärtävänsä aloitteen logiikkaa.

– Dieselautojen korkeahkon käyttövoimaveron perusteet ovat heikentyneet, kun dieselpolttoaineen hinta on noussut bensiinin tasolle, Kaikkonen toteaa.

Moni on siis ostanut dieselauton säästöajatuksella, joka ei enää pädekään.

Autopolitiikka on aluepolitiikkaa, voisi sanoa. Kansalaisaloitteen menestys on selkeä viesti konkreettisesta asiasta. Jos dieselin hinta pysyy tulevaisuudessa bensiinin tasolla, käyttövoimavero on selkeä piikki dieselillä autoileville.

Dieselvero on toki haittavero. Diesel saastuttaa bensiiniä enemmän, joten ilmastonmuutoksen aikoina on järkevääkin kannustaa ekologisempaan ajamiseen.

Autoilu tulee varmasti olemaan keskeinen osa tulevien eduskuntavaalien ilmastokeskusteluja. Autokannan ekologistaminen vaatii toimenpiteitä.

Kansalaisaloite kuitenkin osoitti, että etenkin haja-asutusalueiden autoilijoilla on huoli lompakostaan. Auto on välttämätön väline siellä, missä joukkoliikenne ei kunnolla kulje ja palvelut ovat kymmenien tai satojenkin kilometrien päässä.

Paljon autoileva saattaa katsoa tulevan kevään ehdokaslistoja tavallista tarkemmalla silmällä. Se, joka lupaa autoilun kustannusten alentamista tai pitämistä kohtuullisella tasolla, voi voittaa haja-asutusalueiden autoilijoiden äänet.

Puolueiden tuleekin tarkkaan punnita, mitä ne lupaavat ihmisten arjen helpottamiseksi esimerkiksi juuri autoilun suhteen, ja millaisia ilmastotoimia ne lupaavat. Tasapainoilu näiden kysymysten välillä ei välttämättä ole helppoa.