Näin taksilla matkustaminen muuttuu heinäkuussa – jatkossa pirssi voi olla vaikka mönkijä

Liikenne

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla uudistettu liikennepalvelulaki purkaa sääntelyä roimalla kädellä.

Tavoitteena on myös liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä.

Heinäkuun alussa voimaan astuva laki muuttaa esimerkiksi taksilla matkustamista ja avaa uusia mahdollisuuksia yritystoimintaan. 

Taksikyydin hinnan voi jatkossa määritellä aikaisempaa vapaammin.

Yritys voi esimerkiksi tarjota edullisempi kyytejä ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lähtömaksua ei tarvitse enää periä lainkaan.

Taksamittari on tulevaisuudessa pakollinen vain niissä takseissa, joissa hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen.

Jos hinta on tietylle välille kiinteä, taksamittaria ei tarvitse olla.

Asiakas saa jatkossa valita taksijonosta haluamansa taksin.

Jatkossakin asiakkaalla on oikeus tietää etukäteen paljonko matkasta joutuu pulittamaan. 

Hinta pitää saada tietoon jo taksia puhelimella tai sovelluksella tilattaesssa. Tolpalta otettavien taksien osalta Trafin suositus on, että hintatiedot ilmoitettaisiin taksin ikkunassa.

Asiakas saa jatkossa valita taksijonosta haluamansa taksin. Tähän asti yleinen käytäntö on ollut ottaa jonon ensimmäinen taksi.

Uusi laki poistaa taksien päivystysvelvoitteen.

Etenkin harvaan asutuilla alueilla ja hiljaisina aikoina taksi on tilattava etukäteen.

Yhtenä pelkona on taksipalvelujen heikkeneminen haja-asutusalueilla.

– Maaseudulla jopa 80–90 prosenttia taksien tuloista tulee Kelalta ja kunnilta, jolloin markkina säilyy vaikka sääntely kevenee, liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala kertoo.

Kunnat voivat myös halutessaan tukea esimerkiksi asiointiin tai työssäkäyntiin liittyviä liikennepalveluja. 

Myös Kuntaliiton liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna näkee, että julkisilla palveluilla luodaan peruskysyntä myös harvaan asutuille alueille.

Olli-Pekka Rantala uskoo, että taksien lupavaatimusten ja ammattiin pääsyn helpottaminen voi parantaa tilannetta maaseudulla. 

Heinäkuusta lähtien taksina voi toimia henkilöauton lisäksi esimerkiksi pakettiauto, mönkijä, mopoauto tai kuorma-auto.

Muutoksen tarkoituksena on helpottaa kuljetusten yhdistämistä. Esimerkiksi tavaroita tietyllä reitillä kuljettava pakettiauto voi jatkossa ottaa kyytiin myös ihmisiä.

Päivittäin tiettyä työmatkaa ajava voi jatkossa entistä helpommin tarjota kyytiä myös muille esimerkiksi jonkin taksisovelluksen kautta ja toimia näin osa-aikaisena kuljettajana.

Erityisryhmien huomioiminen tulee osaksi taksinkuljettajan ajolupakoetta.

Jatkossa taksiliikennelupa on yrityskohtainen.

Jokaisen kuljettajan tulee kuitenkin läpäistä taksinkuljettajan koe.

Erityisryhmien huomioiminen tulee osaksi taksinkuljettajan ajolupakoetta.

– Taksiluvan haltijalla on velvollisuus varmistaa, että kuljettajalla on kyky vastaanottaa ja avustaa liikuntarajoitteisia ja muita henkilöitä, ministeriön markkinayksikön yksikönjohtaja Laura Eiro kertoo.

Jo kuluvan vuoden alusta liikkumispalvelun tarjoajia on velvoitettu avaamaan pääsy lippu- ja maksujärjestelmiinsä.

Tämä mahdollistaa palvelujen myymisen kokonaisuuksina. Asiakas voi ostaa yhden lipun, joka sisältää matkoja junalla, linja-autolla ja taksilla. Myös paikallisliikenteen kuukausiliput on mahdollista yhdistää osaksi tarjottavaa palvelua.

Tällaisia palveluja on jo ilmestynyt markkinoille.