Näin keskustan kuntavaalikampanja etenee – luvassa apila-autoja, äänestäjille soittelua ja sitä kotimaista
Keskusta on valmistautunut poikkeusajan kuntavaalikampanjaan poikkeuksellisinkin keinoin.
Perinteiseen kohtaamisiin perustuvaan kampanjointiin tottuneen puolueen on tarkoitus ottaa entistä suurempi digiloikka, mutta näkyä myös kaduilla, teillä ja kylänraiteilla.
– Paikallisuudesta ponnistavalle puolueelle ei riitä, että puoluetoimistolta lähetetään somekuvia tai K-Studiota, vaan kyllä meidän on tärkeä näyttäytyä paikallisena liikkeenä myös somekanavissa ympäri Suomen, puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen lausahtaa.
Se kotimainen-autokampanja on eräs osa keskustan kampanjaa. Se tulee ilmaisemaan mainittua paikallisuutta sekä liikenteessä että sosiaalisessa mediassa.
Puoluesihteeri kertoo, että autokampanjaan on rekrytty sata ehdokasta.
– Automagneettitarrat on laitettu heille jo menemään. Näitä vilahtelee liikenteessä sitten ympäri Suomen. Apilatarrat pitävät keskustaa esillä ja istuvat myös poliittiseen keskusteluun autoilusta. Kampanja osoittaa keskustan ymmärrystä tälle pitkien etäisyyksien maassa tarpeelliselle liikkumismuodolle.
– Ehkä tärkeämpi tavoite nivoutuu myös sosiaalisen median sisällön tuottamiseen. Kun halutaan, että aktiivien runsaus saadaan esille, niin autokampanja tekee juuri tämän, kun ehdokkaat myös tuottavat kampanjan aikana materiaalia someen, puoluesihteeri kuvaa.
Keskustalaiset tarttuvat myös puhelimeen. Keskusta soittaa-kampanjaan osallistuvat kansanedustajat, puoluejohto ja europarlamentaarikot sekä paikallisia ehdokkaita.
– Tällä haetaan mahdollisimman perinteistä kohtaamisen tapaa. Kun koronatilanteesta ei voinut tietää, mietittiin, miten korvata perinteisiä kampanjointitapoja. Keskusta on kuitenkin kohtaamisten puolue, niin koimme, että paras tapa kohdata ihmiset tänä aikana on puhelinkampanja, Pirkkalainen kertoo.
– Tämä on myös tilaisuus testata, toimiiko tällainen kampanjatapa keskustalaisille ja ylipäätään suomalaisille.
Se kotimainen-sloganin lanseerannut keskusta aikoo tehdä sloganillaan puoluetta suomalaisille tunnetummaksi paitsi kuntavaalien aikaan myös pitkällä aikavälillä. Puoluesihteeri Pirkkalainen pitäisi sloganin ainakin eduskuntavaaleihin asti.
– Identiteettimme on jäänyt ehkä vähän haljentuneeksi suomalaisten silmissä. Nyt meille tärkeissä paikallistason vaaleissa rakennamme tunnettuutta myös identiteettityötä varten.
Pirkkalainen muistuttaa, että Se kotimainen-tunnuslause sisältää useampia merkityksiä.
– Olemme paikallisiin tarpeisiin syntynyt puolue, ja siksi slogan kertoo suhteesta myös muihin puolueisiin. Myös politiikassamme kotimaisuus on tavoite hyvin monissa asioissa. Esimerkkeinä ruoka tai kotimainen omistajuus.
Ehdokkaitaan puolue on kouluttanut kuntavaaleja varten jo pitkään, ja valmiuksia pitäisi olla.
– Näkyvyytemme tulee merkittävästi paikalliselta tasolta. Olemme pyrkineet kiinnittämään huomiota ilmeen yhteneväisyyteen ympäri Suomen, ja piirejä on koulutettu auttamaan ehdokkaita esimerkiksi somessa, puoluesihteeri avaa.
Vaalikoordinaattori Juha Iso-Aho kertoo ehdokkaiden kysyneen etenkin somemarkkinoinnista.
– Facebookin maksusisältörajoitukset ovat eräs mietityttänyt asia. Samoin koronarajoitukset ja niiden muutokset ovat herättäneet epätietoisuutta siitä, mitä ylipäätään voi tehdä. Perinteisessä kampanjoinnissa ei kuitenkaan juuri kaivata puoluetoimiston ohjeita, se kyllä osataan paikallistasolla.