Muistatko, kun bensa maksoi melkein puolet nykyisestä? – Tämän verran valtion kassa nielaisee joka tankkauksella
Toista se oli ennen, autoaan tankkaavat suomalaiset voivat nykyisin todeta. Vaikka bensan hinta on tullut vuoden 2022 huippulukemista alaspäin, leijuu se silti edelleen suhteellisen korkealla verrattuna aiempiin vuosiin ja pariin viimeiseen vuosikymmeneen.
Ajat, jolloin bensan hinta oli lähellä yhtä euroa, ovat enää kaihoisa muisto vain.
Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksin mukaan 95-oktaaninen bensiini maksoi heinäkuussa 2023 keskimäärin 1,94 euroa litralta. 98-oktaanisen bensiinin litrahinta oli 2,04 eurossa ja dieselin 1,85 eurossa.
Eron bensatankilla huomaa, jos sitä vertaa esimerkiksi viiden vuoden takaisiin hintoihin. Vuoden 2018 heinäkuussa E95-bensiini maksoi 1,55 euroa litralta, E98 puolestaan 1,66 euroa litralta ja diesel 1,41 euroa litralta.
Vielä selvempi ero on vuoden 2009 tai 2002 lukemiin.
Bensan hintamuutoksiin vaikuttavat monet seikat. Kaikkein olennaisinta on raakaöljyn hinta maailmanmarkkinoilla.
Öljy on bensan valmistuksen keskeisin raaka-aine. Öljyn hinta taas riippuu paljon maailmantalouden heilahteluista.
Jos taloudessa puhaltaa hyvin, öljyn kysyntä kasvaa. Silloin usein myös hinnat nousevat. Jos maailmantalous kulkee puolestaan kohti taantumaa, kysyntä vähenee ja hinnat usein laskevat.
Viime vuoden huippulukemien jälkeen nähty raakaöljyn hinnanlasku johtui esimerkiksi monelta osin maailmantalouden vireen hidastumisesta.
Öljyn hintaan heijastuvat myös maailmanpolitiikan kriisit sekä öljyn tuottamiseen ja toimittamiseen liittyvät haasteet.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan helmikuussa 2022 johti bensan hinnan rajuun kallistumiseen, koska öljyn saatavuus maailmanmarkkinoilla heikkeni.
Myös koronapandempia rajoituksineen ja rajoitusten purkamisineen näkyi hinnoissa. Rajoitukset vähensivät kysyntää ja laskivat hintoja, rajoitusten purkamiset puolestaan nostivat kysyntää ja hintoja.
Raakaöljyn hintaan vaikuttavat myös öljynviejämaiden yhteisjärjestö Opecin linjaukset sekä ilmastonmuutos.
Öljy on uusiutumaton raaka-aine. Siirtyminen vaihtoehtoisiin energialähteisiin nostanee öljyn hintaa pitkällä aikavälillä.
Myös verotus vaikuttaa keskeisesti bensan hintaan. Suomessa polttoaineiden verotus on kansainvälisesti vertailtuna hyvin korkeaa.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan esimerkiksi tammikuussa 2023 bensiinin kuluttajahinnasta noin 56 prosenttia koostui erilaisista veroista.
Dieselin kohdalla verojen osuus oli noin 45 prosenttia.
Bensan ja dieselin verotus koostuu valmisteverosta eli polttoaineverosta sekä arvonlisäverosta.
Polttoaineverotuksessa painottuu ympäristöperusteisuus. Veron määrä riippuu tuotteen energiasisällöstä ja hiilidioksidipäästöistä.
Osa polttoaineverosta muodostuu myös huoltovarmuusmaksusta. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan lakisääteinen maksun osa tilitetään huoltovarmuusrahastoon.