Linja-autoyritysten koronapiina ei hellitä – väkevät terveiset hallitukselle

Liitto ehdottaa markkinaehtoiselle liikenteelle erillistä tukiohjelmaa.
Liikenne

Linja-autoyritykset ovat pahassa ahdingossa, Linja-autoliiton jäsenkysely kertoo.

– Linja-autoalaa piinaava koronapandemia ei näytä helpottavan. Yritysten tilanne on edelleen tukala, Linja-autoliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Pasi Hovi toteaa.

Vastanneista 41 prosenttia ilmoitti yrityksensä liikevaihdon vähentyneen yli 50 prosenttia. Puolella yrityksistä on edelleen henkilöstöä lomautettuna ja 40 prosentissa yrityksistä on jouduttu irtisanomaan henkilöstöä. 88 prosentilla yrityksistä linja-autoja on poistettuna liikennekäytöstä.

Yksi kymmenestä vastanneesta pelkää yrityksensä kaatuvan. Kolmannes ilmoitti selviävänsä koronakriisistä ehkä.

Matkustajien paluun normaalimääriin ei uskota tapahtuvan välttämättä vielä kuukausiin.

Yhteiskuntasuhdejohtaja Hovin mielestä Suomen on huomioitava koronan exit-strategiassaan paluupolku takaisin linja-autojen kyytiin.

– Se on turvattava koko maassa. Liikennöinnin, tapahtuma-alan, lasten ja nuorten harrastustoiminnan sekä lähi- ja kotimaanmatkailun avautuminen toisi edes hieman valoa kesään.

– Yritysten ja työpaikkojen säilymisen kannalta olisi elintärkeää, että koronarajoituksia päästäisiin purkamaan, ihmiset liikkumaan joukkoliikenteellä, eikä liikkumis- ja kokoontumisrajoituksia tulisi, Hovi korostaa.

Linja-autoliitolla on väkevät terveiset hallituksen puoliväliriiheen.

– Linja-autoala kaipaa valtiolta apua ja tukea. Liitto toivoo, että hallituksen kehysriihessä linjataan, miten joukkoliikennettä elvytettäisiin ja rahoitettaisiin vielä enemmän. Palvelutason ei pidä antaa romahtaa, jos linja-autoliikenne halutaan pitää varteenotettavana kulkumuotona myös jatkossa, liitto kirjoittaa tiedotteessaan.

– Valtion tuki on kokonaisuuden kannalta edullisempaa ja tehokkaampaa kuin palvelutason vähentäminen. Palvelutarjonnan uudelleenrakentaminen tulisi lisätukea kalliimmaksi.

Liitto ehdottaa markkinaehtoiselle liikenteelle erillistä tukiohjelmaa. Lisäksi valtion tulisi korvata ostoliikenteen lipputulomenetyksiä, jotka voivat olla viidestäkymmenestä jopa yhdeksäänkymmeneen prosentin tasoa.

Yhteiskuntasuhdejohtaja Hovi huomauttaa, että linja-autot ovat olleet turvallinen ja helppo matkustustapa koronapandemiankin aikana, rajoitukset huomioiden.

– Suomessa linja-autoihin kohdistuneiden varmistettujen tartuntatapausten määrä on ollut vähäinen. Tehokas, joustava ja toimintavarma linja-autoliikenne on elinvoimaisuuden ja palautumisen edellytys.