Liikenne- ja viestintäministeri Harakka: Liikennepäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä on mahdollista, mutta vaatii myös rahaa
Tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä on saavutettavissa, mutta se vaatii muiden toimien lisäksi rahaa, sanoo liikenne ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.)
Valtion rahoitus on Harakan mielestä nostettava fossiilittoman liikenteen tiekartassa sovitulle tasolle, jotta kaikki tuet ja kannustimet voidaan toteuttaa.
Ensimmäisen vaiheen kustannukset kohdistuvat pääosin vuosille 2022–2026. Vuosina 2022–2024 uusien tukien tarve on vuosittain noin 96 miljoonaa euroa, mutta vuodelle 2022 rahoitusta on valtion budjetissa vain noin 33 miljoonaa euroa, tiedotteessa kerrotaan.
– Elämme siirtymäkautta kohti ilmastoystävällistä liikennettä. Nyt on totuuden hetki, tähän tarvitaan myös rahaa, Harakka sanoo.
Lisäksi tavoitteen toteutuminen edellyttää, että EU-komission esitykset autonvalmistajien tiukemmista päästörajoista sekä kaikkia jäsenvaltioita koskevasta tieliikenteen päästökaupasta toteutuvat. Harakan mukaan Suomi osallistuu aktiivisesti EU:n lainsäädännön valmisteluun.
Kolmantena harkitaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen pientä nostoa biokaasun tuotannon kasvua vastaavalla määrällä 2030.
Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005 ja päästöjen poistaminen kokonaan vuoteen 2045 mennessä.
Vuonna 2005 liikenteen hiilidioksidipäästöt olivat yhteensä noin 12,5 megatonnia eli vuonna 2030 päästöt saisivat olla yhteensä noin 6,25 megatonnia. Kun huomioidaan jo tapahtunut päästövähennys sekä jo käytössä olevat toimet ja päästöennuste, niin uusia toimia päästöjen puolittamiseksi tarvitaan ministeriön mukaan noin 1,25 megatonnin verran.
Hallituksen hyväksymät, fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaiset toimet päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä vähentäisivät hiilidioksidipäästöjä yhteensä 1,17–1,53 megatonnia.