Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Politiikka

Eva: Suomalaiset yhä oikeistolaisempia

15.7.2025 6:01
Lue lisää 
Liikenne
Yleensä huonokuntoiset tiet eivät selitä onnettomuuksia. (Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari)

Lähes puolet Keski-Suomen kuolonkolareista tapahtuu valtateillä – suuren osuuden taustalla runsas läpikulkuliikenne ja puuttuvat keskikaiteet

Tien kunto ei ole niin ratkaiseva vakavan turman riski kuin luulisi
STT-Pertti Mattila 20.4.2023 16:36, muokattu 20.4.2023 17:23
a– a+
Liikenne

Kun Suomen valtateillä kuolemaan johtaneiden tieturmien määrää verrataan pienemmällä tiestöllä tapahtuneisiin kuolonkolareihin, erottuvat Keski-Suomen valtatiet riskialtteimpina. Keski-Suomen maakunnassa liki puolet vuosien 2017–21 tutkituista kuolonkolareista sattui valtateillä, kun muualla maassa valtateiden osuus hengen vieneistä tieturmista jäi keskimäärin 30 prosenttiin.

Mikä tekee Keski-Suomen pääteistä suhteessa vaarallisempia kuin muun maan valtatiet ovat?

– Ensinnäkin on syytä todeta, että tämä havaittu ero ei koske vain kyseisiä viittä vuotta. Tilanne ei ole merkittävästi muuttunut vuosikymmenessä, kertoo Onnettomuustietoinstituutin (Oti) teknologiapäällikkö Tapio Koisaari STT:lle.

Hänen mukaansa ensimmäinen selittävä tekijä on Keski-Suomen sijainti.

– Siellä on paljon läpikulkuliikennettä sekä etelän ja pohjoisen suunnan että lännen ja idän välillä. Samoin valtatiekilometrejä on Keski-Suomessa runsaasti, pääväylinä valtatiet neljä ja yhdeksän.

Vaikka Keski-Suomessakin valtateillä ajaa henkilöautojen lisäksi paljon kuorma- ja rekka-autoja, ne eivät selitä eroa kuolonkolarien määrissä.

– Jos ajatellaan kuolonkolarien aiheuttajia, raskaan liikenteen osuus on siinä aika olematon.

Murheenkryyni ovat siis pikkuautojen ratissa kaasuttavat matti- ja maijameikäläiset – tai lähinnä ne matit, sillä kuolemaan johtaneiden tieturmien aiheuttajista 80 prosenttia on miehiä.

Otin teknologiapäällikkö lisää, että vilkkaan läpikulkuliikenteen ohella myös keskisuomalaiset autoilijat käyttävät kotimaakunnassaan valtateitä runsaasti esimerkiksi työmatkoihin.

– Tässä on Suomessa isojakin eroja, joita ei ehkä tule ajatelleeksi. Esimerkiksi helsinkiläiset eivät aja paikallisesti autoillessaan valtateitä juuri lainkaan.

Maallikko voisi olettaa, että valtateillä turmariskiä nostaa väylien huono kunto. Näin ei Koisaaren mukaan kuitenkaan välttämättä ole, jollei tiessä ole peräti renkaan mentäviä reikiä.

– Huonokuntoisemmilla teillä kuljettajat ajavat yleisesti hiljempaa, koska he haluavat suojella autojaan vaurioilta. Vakavat onnettomuudet eivät painotu erityisesti niille tieosuuksille, joiden kunto voisi olla parempikin.

Oleellinen syy kuolonkolarien taustalla ylipäätään on asiantuntijan mukaan sen sijaan se, että valtateillä ajosuuntia ei ole eroteltu. Käytännössä tämä merkitsee esimerkiksi Keski-Suomessa sitä, että tieltä puuttuu keskikaide.

– Helmasyntinä meillä ovat tällaiset tien perusratkaisut, jotka eivät sovi kovinkaan hyvin vilkkaasti liikennöidyille valtateille. Tällä ongelmalla on vakavien turmien kannalta isompi vaikutus kuin routavaurioilla tai tien urautuneisuudella.

Keskikaiteen ei olettaisi maksavan kovinkaan paljon, mutta pelkkä kaiteen asentaminen ei riitä tai onnistu useimmille teille.

– Keskikaide edellyttää ajoradan leventämistä jonkin verran.

Keski-Suomessa on valtateillä paikoin matalia nopeusrajoituksia. Esimerkiksi Jyväskylän Korpilahden kohdalla körötetään kuuttakymppiä valtatie 9:llä.

Koisaari ei kuitenkaan allekirjoita ajatusta siitä, että matala nopeusrajoitus voisi kimmastuttaa osan kuskeista ohittelemaan ja siten lisätä onnettomuuksia.

– On nopeusrajoitus mikä tahansa, osalla kuljettajista hermo ei pidä. Sitten lähdetään ohittamaan, ja se valitettavasti jää joillakin viimeiseksi virheeksi.

Keskikaiteiden ohella tilannetta parantaisi Koisaaren mukaan se, että Suomen ikääntynyt ajokkikanta kävisi läpi oleellisen nuorennusleikkauksen.

– Tuon myötä uusi turvatekniikka pääsisi yleistymään. Sähköautoihin siirtyminen voi edistää tätä.

Tiekuolemien vähentämiseksi on niin ikään ehdotettu alkolukon käyttöönottoa menopeleihin.

– Liikkeelle voitaisiin lähteä siitä, että alkolukko asennetaan rattijuopumuksesta kärähtäneiden autoihin.

Koisaaren mukaan paikallaan olisi myös tiedottamisen tehostus ajokuntoa heikentävistä seikoista, kuten väsymyksestä. Lisävalistus olisi hänen mukaansa tarpeen myös ajokin kuntoon liittyvistä riskeistä, kuten rengastuksesta.

– Renkaiden pitää olla vuodenaikaan ja keliin sopivaa mallia, niiden rengaspaineen on oltava kohdallaan ja kulutuspinnan on oltava riittävä.

Akuston takia varsin painavat sähköautot vaativat tuntuvasti isommat rengaspaineet kuin polttomoottorilla toimivat ajokit.

Lue myös

Vaikka on helle, pöytätuulettimia ei enää osteta – S-ryhmän data kertoo, mikä ratkaisee

Suomalaiset panostavat kotitalouksissa yhä enemmän ilmanlaatuun ja lämpötilaan. Asia käy ilmi S-ryhmän myyntitiedoista ja...
15.7.2025 22:00

Rakastettu Caravelle siirsi Finnairin suihkukoneaikaan – elegantti ranskalaiskone ei unohdu koskaan

Se oli kaunis, elegantti ja lensi kuin enkeli. Jos aikansa liikennelentäjiltä ja lentomatkustajilta kysyisi...
15.7.2025 21:05

"Kun ei ole 30 vuoteen edes joulukorttia tullut" – Voiko jälkeläisensä jättää ilman perintöä?

Huonot tai etäiset välit eivät kuitenkaan ole lain mukaan riittävä perinnöttömäksi jättämisen syy
15.7.2025 21:00

Aihetunnisteet

Keski-Suomi Kotimaa kuolonkolarit Liikenne onnettomuudet

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Tämä on suosituinta metsästystä – 2,9 miljoonaa metsästyspäivää
Uutiset | 13.7.2025 21:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata
Uutiset | 14.7.2025 22:00
Kirjat | Patriootti luotti sanan mahtiin
Uutiset | 12.7.2025 18:00
Kirjat | Sunny Car Center suisti Hämeenlinnan apatiaan, joka jatkuu yhä
Uutiset | 13.7.2025 12:00
Bidenilta vastaus Trumpille
Uutiset | 14.7.2025 12:19
Trumpilta jysähti kova uhkavaatimus Venäjälle – Ukrainalle luvassa massiivinen aselasti
Uutiset | 14.7.2025 18:30
”Suuri käänne” – Trump antoi Patriot-lupauksen Ukrainalle kriittisellä hetkellä, sanoo ilmatorjunnan asiantuntija
Uutiset | 14.7.2025 14:38
Bussivaras ajeli pitkin Helsinkiä, otti pari matkustajaakin kyytiin
Uutiset | 15.7.2025 15:39
Mitä kuuluu ampiaisille? – Tutkija kertoo
Uutiset | 14.7.2025 21:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Ennuste: Tältä näyttää heinäkuun loppupuoliskon sää
Uutiset | 7.7.2025 21:00
Tieku: Unenlaatua voi parantaa helpolla ruokailukikalla
Uutiset | 9.7.2025 22:45
Tämä on suosituinta metsästystä – 2,9 miljoonaa metsästyspäivää
Uutiset | 13.7.2025 21:00
Black Sabbath on poikkeuksellinen yhtye myös tavalla, joka ei heti tule mieleen
Uutiset | 7.7.2025 23:00
Hoitamaton vajaus altistaa iäkkäät kaatuilulle
Uutiset | 6.7.2025 19:00
Tieliikennelaki vaatii, läheskään kaikki autoilijat eivät noudata
Uutiset | 14.7.2025 22:00
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Tänä vuonna lakkojen ja suppilovahveroiden löytämisessä auttaa moderni jippo
Uutiset | 9.7.2025 19:15
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Syöpä on kallis paukku etenkin Suomessa – Tutkimus: Joka viides jättänyt hoidon väliin rahasyistä
Uutiset | 5.7.2025 10:00
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00

Uusimmat

Vaikka on helle, pöytätuulettimia ei enää osteta – S-ryhmän data kertoo, mikä ratkaisee
Uutiset | 15.7.2025 22:00
Rakastettu Caravelle siirsi Finnairin suihkukoneaikaan – elegantti ranskalaiskone ei unohdu koskaan
Uutiset | 15.7.2025 21:05
”Kun ei ole 30 vuoteen edes joulukorttia tullut” – Voiko jälkeläisensä jättää ilman perintöä?
Uutiset | 15.7.2025 21:00
Lapsettomat jättävät usein sukulaiset pois testamentista
Uutiset | 15.7.2025 20:00
Päätös Venäjä-pakotepaketista lykkääntyi jälleen, Slovakia vastusti
Uutiset | 15.7.2025 18:50
Asiantuntija arvioi Trumpin 50 päivän määräajan kytkeytyvän Putinin vierailuun Kiinassa – ”Ei se ole hatusta vedetty”
Uutiset | 15.7.2025 16:31
Bussivaras ajeli pitkin Helsinkiä, otti pari matkustajaakin kyytiin
Uutiset | 15.7.2025 15:39
Eurosetelit menevät uusiksi – teemoissa jokia ja lintuja
Uutiset | 15.7.2025 14:54
Halla-ahon avustaja syytteessä luottamusaseman väärinkäytöstä
Uutiset | 15.7.2025 13:49
Venäjä haluaa aikaa vastaamiseen Trumpille
Uutiset | 15.7.2025 13:49
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Kirjat | Sunny Car Center suisti Hämeenlinnan apatiaan, joka jatkuu yhä
Uutiset | 13.7.2025 12:00
Kirjat | Patriootti luotti sanan mahtiin
Uutiset | 12.7.2025 18:00
”Hallitus teki aivan järkyttävän tempun” – keskustalaisilta maatalouspoliitikoilta tylyt arviot
Uutiset | 12.7.2025 8:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Vaikka on helle, pöytätuulettimia ei enää osteta – S-ryhmän data kertoo, mikä ratkaisee
Uutiset | 15.7.2025 22:00
Rakastettu Caravelle siirsi Finnairin suihkukoneaikaan – elegantti ranskalaiskone ei unohdu koskaan
Uutiset | 15.7.2025 21:05
”Kun ei ole 30 vuoteen edes joulukorttia tullut” – Voiko jälkeläisensä jättää ilman perintöä?
Uutiset | 15.7.2025 21:00
Puolustusvoimat myöntää tehneensä virheitä johtajavalinnoissa
Uutiset | 11.7.2025 14:01
Uusi ”koko kansan päihde” näkyy jo hälyttävästi
Uutiset | 7.7.2025 20:00
Ennuste: Tältä näyttää heinäkuun loppupuoliskon sää
Uutiset | 7.7.2025 21:00

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Demokratian ja diktatuurin perusarvot
Mielipide | 15.7.2025 10:27
Lukijalta: Eriarvoistava digimaailma
Mielipide | 14.7.2025 13:09
Lukijalta: Mistä ihmisen tuhoava käyttäytyminen johtuu?
Mielipide | 14.7.2025 13:02
Lukijalta: Puun myyntiverotus puolitettava kuten Vanhasen hallituksen aikana
Mielipide | 14.7.2025 12:58
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: Puun myyntiverotus puolitettava kuten Vanhasen hallituksen aikana
Mielipide | 14.7.2025 12:58
Lukijalta: Sinkkuelämää ja syntyvyyden lasku – sattumaa vai sukupolvikokemus?
Mielipide | 4.7.2025 10:17
Lukijalta: Lännen aseavulla ja Venäjä-pakotteilla Ukrainan sotaa tuskin saadaan loppumaan
Mielipide | 14.7.2025 12:35

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Euroopan keskiryhmältä maatalouspaperi – Elsi Katainen: Yhteisen maatalouspolitiikan on turvattava viljelijöiden toimeentulo ja Euroopan ruokaturva
Uutiset | 10.7.2025 16:41
Kulmuni Euroopan parlamentin keskiryhmän neuvottelijaksi Venäjän kaasutuonnin kieltämistä koskevaan esitykseen
Uutiset | 10.7.2025 11:30
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Kulmuni Euroopan parlamentin keskiryhmän neuvottelijaksi Venäjän kaasutuonnin kieltämistä koskevaan esitykseen
Uutiset | 10.7.2025 11:30
Euroopan keskiryhmältä maatalouspaperi – Elsi Katainen: Yhteisen maatalouspolitiikan on turvattava viljelijöiden toimeentulo ja Euroopan ruokaturva
Uutiset | 10.7.2025 16:41
Paluumuuttaja Pietu Heiskasesta Pohjois-Karjalan Keskustanuorten uusi puheenjohtaja
Keskusta | 20.10.2017 11:37
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste