Kumpi keksittiinkään ensin, kitka- vai nastarengas? – Vastaus suomalaiskeksinnöstä voi yllättää
Ensimmäiset pakkasyöt ovat saaneet suomalaiset pohtimaan, olisiko jo pian aika vaihtaa autoon talvirenkaat. Työmatka-aamut pitää rullata ehkä jo jäisellä pinnalla, vaikka päivät pääosin ovat plussan puolella.
Keskustelut ja pohdinnat siitä, onko parempi hankkia kitka- vai nastarenkaat käynnistyy myös pikkuhiljaa kuten joka vuosi.
Talvirenkaat ovat päivänselvä osa Suomen liikennettä, mutta niihin liittyy tosiasioita, jotka tunnetaan ehkä heikommin.
Talvirenkaat keksittiin Suomessa. Jo 60 vuotta sitten eli vuonna 1965 Nokia esitteli Hakkapeliitta-nastarenkaat, jotka olivat ensimmäiset laatuaan maailmassa.
Talvirenkaille ei ollut erityistä tarvetta ennen 1950-lukua. Tuolloin autoliikenne yleistyi, ja yhä useammat tiet sekä päällystettiin että talvisin aurattiin. Tämä tarkoitti sitä, että lumipinnan sijaan renkaiden alle tuli yhä useammin jäinen alusta.
Nastarengas oli erittäin tervetullut keksintö tällaisen todellisuuden keskelle, ja se paransi talvista liikenneturvallisuutta selvästi.
Tätä ennen oli kuitenkin keksitty jo jonkinlainen kitkarengas tai sen esiaste. Sen toimintaperiaate vastasi paljolti nykyisiäkin kitkarenkaita.
Tekniikan Maailman (13.12.2024) mukaan Lumi-Hakkapeliitta tuotiin markkinoille jo vuonna 1936. Karkea kuvio, poikittaiset urat ja imukupit paransivat lehden mukaan pitoa, vaikka nastoja renkaissa ei ollut.
Tekniikan Maailman myöhemmissä testeissä kitkarenkaat saivat hyviä arvosanoja vasta melko myöhään. Vuonna 1980 niiden toimivuus sai murska-arvion, mutta 1990-luvulla kitkarenkaiden nähtiin kehittyneen aimo harppauksin.