Kuluttaja-asiamies puuttui Foodoran pikkuprintillä oleviin hintatietoihin
Kuluttaja-asiamiehen mukaan ruoan kuljetuspalvelu Foodora ei ole ilmoittanut kuluttajille selvästi ruoka-annosten hintoja.
Ruoka-annoksen hinnan lisäksi maksettavaksi saattaa tulla esimerkiksi palvelumaksu ja toimitusmaksu, jotka on kuluttaja-asiamiehen mukaan ilmoitettu pikkuprintillä. Siksi kuluttajalla ei ole ollut kaikissa tilausprosessin vaiheissa tietoa lopullisesta hinnasta.
Foodoran omistava Delivery Hero Finland sitoutui kuluttaja-asiamiehen mukaan kertomaan tilauksen kokonaishinnan selkeästi ja oikea-aikaisesti.
– Hinta on yksi keskeisimmistä tiedoista, joiden perusteella kuluttaja tekee päätöksiä. Siksi on erityisen tärkeää, että sitä koskevat tiedot ovat selkeitä ja pitävät paikkaansa kaikissa tilausprosessin vaiheissa, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo tiedotteessa.
Delivery Heron ehdoissa todettiin, että tilauksesta tulee sitova vasta, kun yritys hyväksyy tilauksen.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan ehto poikkesi tavanomaisesta käytännöstä, jossa kuluttajan tilaus sitoo myyjää heti. Kuluttaja-asiamiehen mukaan oli kuluttajansuojalain vastaista, ettei poikkeavasta ehdosta kerrottu selvästi.
Yritys sitoutui antamaan tiedon jatkossa selkeämmin.
Lisäksi Delivery Hero varasi ehdoissaan oikeuden perua tilauksen muun muassa silloin, jos tilattu tuote oli loppu. Kuluttaja-asiamies huomautti, että sopimuksen synnyttyä yrityksen velvollisuutena on täyttää sopimus, ja piti siksi ehtoa kohtuuttomana. Delivery Hero sitoutui muuttamaan myös tätä ehtoa.
Kuluttajat tekivät Kilpailu- ja kuluttajavirastolle ja kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksia tilausten pitkittyneistä toimitusajoista ja siitä, ettei heillä ollut mahdollisuutta peruuttaa viivästyneitä tilauksia. Kuluttaja-asiamiehen mukaan yrityksen on huolehdittava siitä, että kuluttajan oikeus saada kauppa puretuksi viivästystilanteissa käytännössä toteutuu.
Delivery Hero sitoutui järjestämään asiakaspalvelunsa niin, että kuluttajan kaupan purkamista koskevat pyynnöt käsitellään tehokkaasti.