Keskustalaiskansanedustajat kiittelevät hallituksen satsauksia liikennehankkeisiin: Hämeenkyrön ohitustie, Joensuun ratapiha, Ylivieska-Iisalmi -ratavälin sähköistys

Lisätalousarvio

Keskustalaiskansanedustajat kiittelevät vuolassanaisesti hallituksen satsauksia liikennehankkeisiin.

Hallitus on käynyt tiistaina aamulla ensimmäisen lisätalousarvioneuvottelunsa ja noin 160 miljoonaan euron menonlisäyksestä valtaosa laitetaan liikennehankkeisiin.

Keskustan pirkanmaalainen kansanedustaja Arto Pirttilahti on tyytyväinen liikennehankkeisiin laitettaviin panostuksiin, joita alkaa ympäri Suomea.

Hän nostaa Pirkanmaalta esimerkiksi kaksi erityisen kaivattua hanketta: valtatie 3:n Hämeenkyrön ohitustie ja Helsinki-Tampere -ratayhteyden lisäraiteiden suunnittelu.

– Pirkanmaan kannalta keskeiset liikennehankkeet etenevät. Olen puhunut kolmosista ja ne ovat nyt kaikki tulossa hoidetuksi: Kolmostie, kolmosraide ja Tampere3-yliopisto. 3+3+3=9 eli seuraavaksi on laitettava kuntoon Ysitie Tampereelta Jyväskylän suuntaan, Pirttilahti kertoo.

Hämeenkyröläislähtöinen kansanedustaja Jouni Ovaska iloitsee myös Hämeenkyrön ohitustie -hankkeen edistymisestä.

– Nyt tuli jytky! Hämeenkyrön ohitustie on ollut vuosikymmeniä suunnitelmissa, mutta aina jokin muu hanke on mennyt edelle. Virkamiehet, yrittäjät ja poliitikot ovat tehneet hartiavoimin töitä asian eteen.

Lisätalousarvioesityksessä on varattu ohitustien rakentamiselle 2,4 miljoonaa euroa tälle vuodelle ja yhteensä 64 miljoonan euron valtuus.

Pirttilahti ja Ovaska kiittelevät hankkeiden lisäävän liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

– Monen ihmisen arki tulee helpottumaan. Erityisesti raskaalle liikenteelle Hämeenkyrön lukuisat kiertoliittymät ovat hankalia ja osalle kalustoa jopa mahdottomia ajaa, Ovaska toteaa.

Lisää rahaa on luvassa myös perustienpitoon.

– Korjausvelan vähentämiseen laitetaan tänä vuonna 40 miljoonaa euroa. Isojen yksittäisten hankkeiden rinnalla on pidettävä koko ajan ylläpidosta huolehtimisen kokonaisuus. Se on liikenneverkon toiminnan kannalta ehdottoman tärkeää, Pirttilahti muistuttaa.

Joensuulaiskansanedustaja Anu Vehviläinen kiittelee puolestaan hallituksen tiistaista päätöstä myöntää lisätalousarviossaan rahoitusta Joensuun ratapihan uudistamiseen.

Vehviläisen mukaan Joensuun ratapihan uudistamisessa yhtyvät sekä valtakunnalliset  tavoitteet paremman ratainfran, työllisyyden ja talouskasvun edistämiseksi että Joensuun kaupungin tavoitteet symmetrisen kaupunkikeskustan ja yksityisten investointien vauhdittamiseksi.

– Savo-Karjalan vaalipiirin kannalta Joensuun ratapihan rinnalla merkittävää on, että Iisalmi-Ylivieska rataosan sähköistykseen ja Iisalmen kolmioraiteen rakentamiseen osoitetaan 55 miljoonan euron valtuus. Nämä hankkeet ovat erittäin tärkeitä raaka-ainekuljetusten kannalta, Vehviläinen sanoo.

Ylivieskalaiskansanedustaja Juha Pylväs (kesk) on tyytyväinen hallituksen tiistaina antamaan lisätalousarvioon ja sen linjauksiin.

– On erinomainen asia, että Ylivieska-Iisalmi – rataosuus sähköistetään. Pitkään esillä pitämäni radan sähköistys nytkähtää vihdoin eteenpäin. Samoin pidän hyvänä Äänekosken puuhuollon ja alueen metsänomistajien kannalta, että Haapajärvi-Saarijärvi -rata perusparannetaan.

Pylväs lisää, että hankkeilla on tärkeä merkitys laajemminkin puuhuollolle sekä myös Kainuun kaivosten materiaalivirtojen kuljetukselle Kokkolaan.

– Pidän myös hyvänä, että Oulun sataman syväväylän rahoitus on turvattu. Hanke eteni jo viime hallituskaudella ja se on tärkeä sekä Pohjois-Pohjanmaan että Kainuun elinkeinoelämälle ja kilpailukykyiselle viennille, Pylväs iloitsee.

Reisjärveltä uutena kansanedustajana valitun Mikko Kinnusen mukaan hallitus edistää elinvoimaa eri puolilla Suomea, myös Pohjois-Pohjanmaalla.

– Ylivieska-Haapajärvi-Iisalmi -radan sähköistys käynnistyy. Samoin Saarijärvi-Haapajärvi -radan kunnostus ja  Iisalmen kolmioraide. Myös Oulun sataman meriväylähanke saatetaan loppuun.

– Nyt laitetaan liikkeelle hankkeita, jotka parantavat elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, tukevat vientiä ja parantavat liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta niin teillä kuin radoilla, Kinnunen hehkuttaa.

Juttua täydennetty Mikko Kinnusen kommentilla klo 18.26.