Kauppaketju yrittää vauhdittaa myyntiä – poistuuko monien suosikkiosasto lopullisesti?
Lidl aikoo panna vegetuotteita sisältävän hyllynsä uuteen uskoon, kun kuudessa myymälässä kokeillaan vegetuotteiden sijoittamista muihin hyllyihin muiden tuotteiden joukkoon.
Vihreällä vege-kyltillä varustettua kylmähyllyä ei siis näissä myymälöissä enää nähdä.
Kauppaketjun mukaan tavoitteena on, että vegetuotteet olisivat paremmin esillä isommille asiakasryhmille ja ne löytäisivät paremmin tiensä uusien asiakasryhmien ostoskoreihin.
– Vegetuotteita aktiivisesti käyttävät asiakkaamme löytävät kyllä vegehyllystä helposti tuotteensa, mutta monet ovat tottuneet tavallisella kauppareissullaan ohittamaan vegehyllyn, eivätkä näin tule kokeilleeksi esimerkiksi uusia kasvipohjaisia tuotteita, valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg sanoo tiedotteessa.
– Nyt haluamme kokeilla, tavoittavatko kasvipohjaiset tuotteet näin paremmin myös ne kuluttajat, jotka eivät yleensä hakeudu vegehyllylle. Kun tuttujen lihapullien vierestä löytyy samalla tavalla käytettäviä vegepullia ja falafelia, tulee osalla ehkä testattua välillä näitäkin, Kvissberg jatkaa.
Myös kuivatut linssit ja soijatuotteet saavat uuden hyllypaikan, kun ne sijoitetaan säilykehyllylle palkokasvien yhteyteen. Hyllyyn lisätään tuotteita esiin tuova ilmoitus, josta saa esimerkiksi resepti-inspiraatiota.
–Esimerkiksi herneet ja pavut ovat aivan mainio tuote: ne ovat proteiinipitoisia, edullisia ja helppoja valmistaa. Moni kuitenkin saattaa vielä vierastaa niitä, jos ei ole arjessaan tottunut niiden käyttöön, Kvissberg sanoo.
Kokeilut liittyvät Lidlin kestävän ruokavalion ohjelmaan, jossa halutaan kannustaa asiakkaita ympäristön ja terveyden kannalta kestävämpiin vaihtoehtoihin. Lidlillä on tavoitteena tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 10 prosentista 20 prosenttiin. Kokeilu on käynnissä kymmenen viikkoa ja sen aikana seurataan, mikä vaikutus toimilla on vegetuotteiden myyntiin.