Junaliikenne jatkuu lakkautusuhan alla olleilla reiteillä
Junaliikenteen kiistelty lakkauttaminen useilla rataosuuksilla on ratkennut liikennöinnin jatkamisen puolesta.
Viime vuonna tehty päätös ostoliikenteen lakkauttamisesta maaliskuun lopulla on nyt pyörähtänyt niin, että valtio ei maksa vaan velvoittaa VR:n hoitamaan liikennettä kyseisillä rataosuuksilla.
Tarjonta on kuitenkin velvoiteliikenteessä paikoin suppeampaa kuin liikenne on ollut valtion ostamana liikenteenä.
Liikenne jatkuu rataosuuksilla Tampere–Vilppula–Keuruu, Joensuu–Nurmes, Varkaus–Joensuu ja Jyväskylä–Haapamäki–Seinäjoki. Erityisesti paikalliset päättäjät ovat arvostelleet rankasti ostoliikenteen päättymistä.
– Olemme koko ajan työskennelleet sellaisen ratkaisun eteen, joka mahdollistaa sen, ettei junaliikenne millään yhteysvälillä lakkaa, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).
VR:n matkustajaliikenteestä vastaava johtaja Maisa Romanainen kertoo, että asiakkaiden näkökulmasta liikenteen jatkuminen on hyvä asia, vaikka vuorovälit harvenevat.
Päätös aiheuttaa jonkin verran tappioita VR:lle. Velvoiteliikenteessä VR:n tappioiden maksimimääräksi on asetettu 20 miljoonaa euroa vuodessa.
– Näillä päätöksillä se hyödynnetään kokonaisuudessaan, Romanainen sanoo.
Ostoliikenteen loppuminen tai harventuminen tietyillä rataosuuksilla johtuu valtiontalouden säästötarpeista. Ostoliikenteestä leikattiin vuosittain 12 miljoonaa euroa sopimuskaudella 2016–2019.
Romanainen huomauttaa, että VR:n liikenteestä 80 prosenttia on markkinaehtoista. Siihen liikenne- ja viestintäministeriön päätökset velvoite- tai ostoliikenteestä eivät vaikuta.
Velvoiteliikennettä VR harjoittaa yksinoikeutensa vastineeksi reiteillä, jotka eivät ole taloudellisesti kannattavia.
Liikenne- ja viestintäministeriön päätökset ovat voimassa 27. maaliskuuta lähtien 10. joulukuuta saakka.
Ministeriön tavoitteena on, että edellytykset kilpailun avaamiselle olisivat olemassa jo tänä keväänä. Uusia toimijoita voidaan odottaa henkilöjunaliikenteeseen ensi vuonna.
– Haluamme kehittää liikenteen palvelukokonaisuutta niin, että se vastaa entistä paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Tarvitaan tervettä kilpailua sekä mahdollisuuksia eri liikennemuotojen yhteen sovittamiseen, jotta tässä onnistutaan. Liikennesektorin toimintamalleja on uudistettava, Berner sanoo.