Historia | Vain kolme minuuttia nousun jälkeen yhteydet katkesivat – 14 ihmistä kuoli
Tasan 20 vuotta sitten suomalaiset seurasivat innolla Helsingissä järjestettyjä yleisurheilun maailmanmestaruuskisoja. Ne jäivät historiaan huonoista sääolosuhteistaan ja rankkasateistaan.
Kesken kisojen uutisiin nousi synkkiä otsikoita, jotka eivät tosin liittyneet millään tavalla meneillään oleviin kisoihin.
10. elokuuta 2005 Tallinnasta Helsinkiin matkustanut helikopteri putosi Itämereen. Kaikki koneen kyydissä olleet 14 ihmistä menehtyivät.
Onnettomuus oli nopea. Se tapahtui vain muutama minuutti sen jälkeen, kun helikopteri oli noussut ilmaan Tallinnan lähistöltä.
Kyse oli Copterline-yhtiön Sikorsky S-76 -tyyppisestä helikopterista, joka lensi aktiivisesti Tallinnan ja Helsingin väliä. Helikopterilennot Suomenlahden yli kestivät vain noin 20 minuuttia.
Copterlinen kone nousi Tallinnasta ilmaan iltapäivän puolella kello 12.39.
Kone ehti meren ylle, mutta kolme minuuttia nousunsa jälkeen se katosi yllättäen tutkasta. Kaikki yhteyden helikopteriin katkesivat.
Kone putosi mereen Tallinnan edustalle ja upposi. Sää oli selkeä, mutta tuulinen.
Onnettomuudessa menehtyi kaksi miehistön jäsentä sekä 12 matkustajaa. Menehtyneet olivat suomalaisia ja virolaisia ammattijärjestöjen sekä elinkeinoelämän edustajia.
Koneen viimeiset hetket eivät koskaan täysin selvinneet. Ilmeisesti lentäjät yrittivät lähettää hätäviestin, mutta se ei onnistunut.
Myöhemmin julkaistun onnettomuustutkintakeskuksen raportin mukaan onnettomuuden syy oli vika helikopterin ohjausjärjestelmässä.
Irronnut metallipinnoite tukki helikopterin pääroottorin ohjaustehostimen eli servon takaisinvirtauskanavat. Vika teki helikopterin ohjauksesta mahdotonta.
Onnettomuusraportin mukaan Copterline ei havainnut tehostimen sisäistä nestevuotoa ajoissa. Vika olisi kuitenkin voitu havaita ja estää tiiviimmällä huoltovälillä. Copterline-yhtiö ei kuitenkaan syyllistynyt asiassa mihinkään laiminlyöntiin.
Copterlinen järjestämät lennot loppuivat väliaikaisesti onnettomuuden jälkeen. Lennot aloitettiin uudelleen vuonna 2008, mutta matkustajia ei ollut tarpeeksi. Yhtiö ajautui konkurssiin vuonna 2010.