Historia | Lentävä konepelti oli kuin giljotiini – Le Mansin tragedian tarkkaa uhrimäärää ei tiedetä vieläkään
”Järkyttävä onnettomuus,” uutisoi Helsingin Sanomat kesäkuun 13. päivänä vuonna 1955. Sanavalinnoissa ei ollut lainkaan liioittelua. Pari päivää aiemmin tapahtunut tragedia Le Mansissa Ranskassa todella oli hyvin järkyttävä.
Kaikkiaan 84 ihmistä sai surmansa ja 120 loukkaantui autourheilukisan aikana tapahtuneessa onnettomuudessa. Lukemat ovat virallisia tietoja. Täyttä varmuutta onnettomuuden uhrien määristä ei tänäkään päivänä tiedetä.
Ranskan poliisi ei ole avannut onnettomuutta koskevia arkistoja. Hurjimmat arviot ovat liikkuneet jopa 130 kuolonuhrissa ja 180 loukkaantuneessa.
Le Mansin tragediasta on kulunut keskiviikkona 11. kesäkuuta päivälleen 70 vuotta.
Surullinen tapahtumaketju sai alkunsa noin kaksi ja puoli tuntia lähdön jälkeen. 34. kierros oli juuri päättymässä.
Kisan kärjessä Jaguarilla ajaneen Mike Hawthornin oli tarkoitus mennä varikolle. Hän jarrutti voimakkaasti. Perässä Austin-Healeylla ajanut Lance Macklin joutui tekemään voimakkaan väistöliikkeen, jonka seurauksena hän ajautui takana tulevan Pierre Leveghin tielle.
Leveghin ajama Mercedes lensi törmäyksen vuoksi ilmaan ja sinkosi päin ratavallia. Auto syttyi palamaan ja autosta ulos paiskautunut Levegh kuoli välittömästi.
Törmäyksen yhteydessä Leveghin auto hajosi täysin ja sen raskaat osat moottoria, konepeltiä ja muita osia myöten lensivät katsomoon.
Sinne tänne holtittomasti lentelevät auton osat olivat kuolettava yhdistelmä tiiviissä ihmispaljoudessa. Kerrotaan, että lentävä konepelti toimi katsojien keskuudessa kuin giljotiini. Ihmisiltä leikkaantui raajoja ja jopa päitä irti.
Paniikin aiheuttamassa kaaoksessa ihmisiä myös talloutui kuoliaaksi.
Le Mansin kisaa ei kuitenkaan keskeytetty. Virallinen selitys oli se, että kisajärjestäjät eivät halunneet paikalle saapuneen 300 000 ihmisen lähtevän valumaan pois kisa-alueelta ja tukkivan näin ambulanssien käyttämää tietä.
Mercedes jätti kuitenkin kisan kesken. Se vetäytyi vuosikausiksi koko moottoriurheilusta. Karmivassa onnettomuudessa osallisena ollut Mike Hawthorn voitti kisan.
Onnettomuuden syyllisestä on käyty jälkikäteen kiivastakin keskustelua. Syytä on vieritetty milloin Hawthornin, milloin Macklinin ja milloin Leveghin niskaan.
Virallisen tutkinnan mukaan kukaan kuskeista ei kuitenkaan ollut vastuullinen onnettomuudesta, vaikka se olikin käynnistynyt Hawthornin toiminnan seurauksena.
Virallisessa tutkinnassa valtavia uhrilukuja pidettiin Circuit de la Sarthe -radan riittämättömien turvajärjestelyiden seurauksena.
Le Mansin kuuluisaa 24 tunnin autokisaa on järjestetty vuosittain vuodesta 1923 alkaen. Vuorokauden yhtämittaisessa ajossa on tarkoitus ajaa pisin mahdollinen matka.
Kisa on jäänyt väliin vuonna 1936 sekä 1940–1948. Vuosien aikana Le Mansin kisassa on tapahtunut useita muitakin kuskin kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.
Vuoden 1955 tapausta on pidetty historian pahimpana moottoriurheiluonnettomuutena.