Hätäilmoituksen voi jatkossa tehdä myös viittomakielellä – näin uusi kokeilu toimii
Kela ja Hätäkeskuslaitos käynnistävät kesäkuussa kokeilun, jossa hätäilmoituksen voi tehdä myös viittomakielellä. Kokeilulla halutaan parantaa viranomaispalvelujen yhdenvertaisuutta, kerrotaan Kelan tiedotteessa.
Kokeilun myötä hätätilanteessa oleva henkilö voi tehdä viittomakielisen hätäilmoituksen 112 Suomi –sovelluksessa.
Vuoden mittaisessa kokeilussa selvitetään, miten sovellus ja Kelan etäpalvelu soveltuvat hätätilanteisiin ja kehittää palveluita.
Kela kuvaa kokeilua historialliseksi. Myös yhteistyö Kelan ja Hätäkeskuslaitoksen välillä on uusi aluevaltaus. Kelasta mukana on Vammaisten tulkkauspalvelukeskus.
– On erinomaista, että yhteistyön kautta on löydetty mahdollisuus viittomakielisenkin hätäilmoituksen tulkkaukseen, sanoo Hätäkeskuslaitoksen päällikkö Marko Nieminen.
Hätäilmoituksen voi tehdä kuka tahansa suomalaisella viittomakielellä kommunikoiva henkilö. Hätäilmoituksessa avataan 112 Suomi –sovelluksen kautta videoyhteys viittomakielen tulkkiin, jolla on puheyhteys hätäkeskuspäivystäjään.
112 Suomi –sovellus kannattaa ladata omaan laitteeseen jo ennen mahdollista hätätilannetta, tiedotteessa muistutetaan.
Hätäilmoituksen voi jatkossakin tehdä myös hätätekstiviestillä rekisteröidyttyään palveluun.