Digitaalinen euro voi toteutua jo lähivuosina, arvioi Olli Rehn – mikä se oikein on?
Digitaalinen euro saatetaan nähdä jo tämän vuosikymmenen puolella, arvioi Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn tuoreessa blogikirjoituksessaan.
Rehn pitää EKP.n päätöstä digitaalisen euron valmistelun siirtymistä merkittävänä.
– Nyt aletaan päästä konsepteista konkretiaan, Rehn kirjoittaa.
Rehnin mukaan digitaalinen euro on euroalueen kansalaisille suunniteltu keskuspankin tarjoama digitaalinen maksuväline.
– Se on eurooppalainen vaihtoehto kansainvälisille korttimaksuille, joilla on alati kasvava asema käteisettömässä maksamisessa. Digitaalinen euro parantaa maksamisen toimintavarmuutta ja talouden kestokykyä.
Rehnin mukaan kyse on myös kustannuksista, sillä kansainvälisten korttiyhtiöiden valta-asema on Euroopalle merkittävä kuluerä.
– Sähköisen maksamisen keskittyminen euroalueen ulkopuolisten toimijoiden käsiin aiheuttaa miljardiluokan menetyksiä Euroopan taloudelle korttimaksujen palkkiotuottojen valuessa maanosamme ulkopuolelle.
EKP:n johtokunnan jäsen Piero Cipollone selvitti huhtikuussa Euroopan parlamentin talous- ja raha-asioiden valiokunnalle, että EU:n riippuvuus sen ulkopuolisista yrityksistä heikentää sen häiriönsietokykyä ja rahajärjestelmän riippumattomuutta.
Tukeutuminen EU:n ulkopuolisiin maksupalveluntarjoajiin heikentää Cipollonen mukaan myös EU:n taloudellista potentiaalia ja kilpailukykyä. Tilastojen mukaan kotimaiset maksukortit menettävät markkinaosuuttaan kaikkialla EU:ssa ja kansainväliset korttiyhtiöt perivät suuria palkkioita eurooppalaisilta pankeilta ja kauppiailta.
Lisäksi PayPalin, Apple Payn ja muiden digitaalisten lompakoiden suosio on kasvussa, mikä lisää eurooppalaisten pankkien maksujen ja tietojen virtaamista EU:n ulkopuolelle, Cipollone muistutti.
Digitaalinen euro toisi Cipollonen mukaan lisäksi päivittäiseen maksamiseen varmuutta, sillä kuluttajat ja kauppiaat voisivat käyttää sitä myös silloin, kun verkkoyhteys ei toimi.
Tutkittavana on myös muun muassa, voisivatko kuluttajat maksaa tietystä palvelusta vasta sen saatuaan. Näin pystyttäisiin välttämään pitkät ja epävarmat takaisinmaksumenettelyt, Cipollone selvitti.