Dieselveron poistoa vaativa kansalaisaloite viedään vasta seuraavalle eduskunnalle

Hallitusneuvotteluissa asia voidaan nostaa pöydälle osana autoilun ja liikenteen kokonaisverotusta
Kansalaisaloite

Dieselautojen käyttövoimaveron poistoa vaativa kansalaisaloite aiotaan antaa vasta seuraavalle eduskunnalle. Asia otettaneen kuitenkin käsittelyyn jo seuraavissa hallitusneuvotteluissa osana autoilun ja liikenteen kokonaisverotusta.

Ainakin kokoomuksen, keskustan ja vihreiden eduskuntaryhmien puheenjohtajat pitävät hallitusneuvotteluita oikeana paikkana asian käsittelylle.

Kansalaisaloite keräsi tiistaina illansuuhun mennessä lähes 100 000 kannatusilmoitusta, ja nimiä kertyy lisää.

– Asia voidaan ilman muuta ottaa esiin hallitusneuvotteluissa ja osana liikenteen ja autoilun verotuskokonaisuutta se varmasti keskustelussa onkin, sanoi kokoomuksen ryhmyri Kalle Jokinen STT:lle.

Esimerkiksi Autoliitto ja perussuomalaiset ovat toivoneet, että jo istuva eduskunta käsittelisi kansalaisaloitteen pikaisesti. Kansalaisaloitteen toinen vireillepanija (Sisko) Tuulikki Paavola kertoi tiistaina STT:lle, että aloite aiotaan viedä eduskuntaan vasta vaalien jälkeen.

– Eihän tämä vanha (eduskunta) ehdi enää mitään, hän tuumi.

Jokisen mukaan joka tapauksessa mahdollisia muutoksia kokonaisverotukseen tulisi aikaisintaan vuonna 2020, koska ensi vuoden budjetti on jo eduskunnassa sisällä.

Vihreiden Krista Mikkosen mielestä on vaikea nähdä, että yksittäistä veroa muutettaisiin kansalaisaloitteella, koska se vaikuttaisi autoiluun liittyvään kokonaisverokohteluun.

– Jos dieselin käyttövoimavero halutaan poistaa, pitää tarkastella kokonaisuutena, mitä autoilun verotuksessa pitää tehdä ja se siinä mahdollisesti yhtenä palikkana, Mikkonen sanoo.

Vihreät näkee käyttövoimaveron poistamisen perusteltuna, koska siinä tapauksessa verotus todennäköisesti siirtyisi entistä enemmän polttoaineverotukseen.

– Jonka myös pitäisi perustua sekä energiasisältöön että päästöihin. Se toisi kannustetta siihen, että entistä enemmän sähköautojen ja biokaasuautojen kilpailuasetelma paranisi.

Kokoomus puolestaan haluaa pitää työssäkäynnin kustannukset kohtuullisina, ja siksi autoilun verotus pitää Jokisen mielestä ottaa tarkasteluun.

Keskustan Antti Kaikkonen sanoi Twitterissä ymmärtävänsä kansalaisaloitteen perusteluita, joiden mukaan dieselautojen korkeahkon käyttövoimaveron perusteet ovat heikentyneet, kun dieselpolttoaineen hinta on noussut bensiinin tasolle.

SDP:n puheenjohtajan Antti Rinteen mukaan SDP ottaa kantaa aloitteeseen sitten, kun se tulee eduskunnan käsittelyyn.

Autoliiton mielestä käyttövoimaveron poisto on houkutteleva ajatus, mutta sitä ei pidä tehdä polttoaineveroa korottamalla.

– Viimeksi kun käyttövoimaveroa alennettiin, nousi dieselpolttoaineen vero alveineen 13 sentillä litralta, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen muistuttaa.

Suomessa diesel on yleensä ollut bensaa halvempaa, koska sen polttoainevero on ollut alhaisempi. Käyttövoimaverolla on tasattu erilaisesta polttoaineverotuksesta johtuvaa eroa.

Nyt dieselin hinta on kuitenkin kivunnut paikoin bensan hinnan tasolle ja jopa korkeammaksi. Neste Oilin energia-asiantuntija Lauri Kärnän mukaan diesel on kallistunut maailmalla, koska tällä hetkellä dieselvarastot ovat hyvin matalat ja bensiinivarastot hyvin korkeat.

– Ja nyt kun hintaero näiden kahden tuotteen välillä on poikkeuksellisen iso, se näkyy jopa Suomen pumpuilla, Kärnä sanoi STT:lle.