Berner lupaa: Maaseudun kurittaminen ei ole vaihtoehto – ehdottaa samalla hankintatukea autokaupan ongelmiin
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) harmittelee blogissaan, että hänen esittämänsä liikenteen uudistussuunnitelmat ovat nostattaneet vastakkainasettelua kaupunkien ja maaseudun välillä.
Berner vakuuttaa, ettei maaseudun kurjistaminen ole hankkeen vaihtoehto.
– Yksityisauto on monen kansalaisen ainoa mahdollinen liikkumismuoto. Syrjäseutujen todellinen ongelma on teiden rappeutuminen, jota uudistuksilla pyrimme torjumaan, hän sanoo.
Berner luettelee useita esimerkkejä, joilla on hänen mielestään pyritty huomioimaan paljon ja pitkä matkoja ajavat ihmiset.
Hän kertoo esittäneensä, että liikenneverkkoyhtiö lähtisi liikkeelle kiinteillä maksuilla, jotka suosivat paljon ajavia.
Myös polttoaineveron alennuksen pitäisi Bernerin mukaan auttaa pitkiä välimatkoja ajavia maaseudun ihmisiä.
Autoveron poisto tukisi hänen mielestään myös yhä useamman mahdollisuuksia ostaa entistä vähäpäästöisempi auto ja säästää näin kustannuksia jatkossa.
– Raskaan liikenteen kulut pienenisivät, mikä tukisi myös syrjäseutujen yrittäjyyttä.
Liikenneministeri pyrkii myös rauhoittelemaan autoilun kustannusten noususta huolestuneita ihmisiä.
Berner huomauttaa, että liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tekemä tulevaisuuden autoilun kustannuksia laskeva laskurikin antaa vain karkean arvion uudistuksen jälkeisistä kuluista.
– Autoilijan pitää voida vaikuttaa kuluihinsa valinnoillaan. Meidän tehtävä on tukea tätä kehitystä ja huolehtia, että asetelma on kaikille oikeudenmukainen, Berner sanoo.
Hän myös korostaa, että pitkällä aikavälillä kaikki auton ostajat hyötyvät autoveron poistosta, koska ”sekä käytetyt että uudet autot olisivat jatkossa halvempia”.
Autoveron poistamisen ehdotuksesta syntyneitä autokaupan ongelmien lieventämiseen Berner ehdottaa sadan miljoonan euron hankintatukea.
Ministerin mukaan hankintatuki suunnattaisiin vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaan vuonna 2017. Se lieventäisi autokaupan häiriöitä, Berner uskoo.
– Se voisi myös tukea niitä ihmisiä, jotka eivät muutoin olisi hankkimassa uutta autoa, ja siten alentaisi heidän tulevia kustannuksiaan.