Aluevaalien kampanjat käyvät jo kovilla kierroksilla – näillä budjeteilla mennään kohti tammikuun h-hetkeä
Historialliset aluevaaleihin aikaa enää vajaa kaksi kuukautta ja poliitinen kuhina niiden ympärillä voimistuu viikko toisensa jälkeen.
Suomenmaa kuulosteli viiden suurimman puolueen kampanjatunnelmia ja käytössä olevia resursseja valmistautuduttaessa tammikuussa odottavaan h-hetkeen.
Missä vaiheessa aluevaalien kampanjointinne on ja miten mennään eteenpäin kohti vaalipäivää?
SDP (kampanjatyöntekijä Katri Kujanpää)
Kampanjointimme keskittyy tällä hetkellä ehdokashankintaan sekä yleisen tietoisuuden lisäämiseen aluevaalien merkityksestä. Ehdokashankintamme on edennyt hyvin.
Kokoomus (aluevaalipäällikkö Elina Laavi)
Kokoomuksen kampanja avattiin 10. marraskuuta, jolloin julkaistiin kokoomuksen aluevaaliohjelma. Tällä hetkellä keskustellaan kansalaisten kanssa hallituksen sote-sotkusta eli miten saadaan ihmiset jonoista hoitoon eikä toisinpäin ja miten pelastusala turvataan muutoksessa. Sesonki on kuumimmillaan ehdokkaiden nimeämisessä ja lisäksi järjestetään koulutuksia tulevien hyvinvointialueiden toiminnasta ja päättäjien roolista.
Perussuomalaiset (puoluesihteeri Arto Luukkanen)
Olemme kampanjan osalta hyvässä vauhdissa ja ehdokkaita hyväksytään koko ajan lisää.
Keskusta (vaalikoordinaattori Juha Iso-Aho)
Puoluejohto on ollut jo jonkin aikaa näkyvästi liikkeellä ympäri Suomen kuulemassa ihmisten ajatuksia ja vastailemassa kysymyksiin sote-uudistuksesta, aluevaaleista ja muusta ajankohtaisesta. Ehdokashankinta on edistynyt kokonaisuutena oikein hyvin, tosin maakuntakohtaisia eroja on, kuten odottaa sopii. Olen hyvin luottavainen, että meillä tulee olemaan edustavat listat jokaisella hyvinvointialueella.
Vihreät (kampanjapäällikkö Kirsi Syväri)
Varsinainen kampanjointi ajoittuu tammikuulle, joskin osa ehdokkaista ja paikallisyhdistyksistä järjestää jo aktiivisesti tapahtumia pitkin syksyä. Kampanjailme julkistettiin ja vaaliohjelma hyväksyttiin viikko sitten puoluevaltuuskunnan kokouksessa yhteydessä. Juuri nyt eletään vielä kiivasta ehdokashankinta-aikaa.
Mikä on puolueenne kokonaisbudjetti tammikuun aluevaaleissa ja mitkä ovat tärkeimmät mainoskanavanne?
SDP
Kokonaisbudjettimme aluevaaleihin on 690 000 euroa. Tärkeimmät kanavat ovat tv, radio ja sosiaalinen media sekä printtimainonta.
Kokoomus
Aluevaalibudjettimme on reilu 500 000 euroa. Teemme some- ja digimainontaa, mutta käytämme myös ns. perinteisen median kanavia. panostuksia eri kanaviin emme ainakaan tässä vaiheessa julkista.
Perussuomalaiset
Puolueen budjetti vaaleihin on noin 500 000 euroa. Olemme aktiivisia toreilla, somessa, radiossa ja tv:ssä.
Keskusta
Kokonaisbudjetti on 500 000 euroa. Tulossa on ainakin televisio-, printti- ja somemainontaa.
Vihreät
Koko kampanjabudjetti on noin 350 000 euroa. Tulemme mainostamaan ainakin sosiaalisissa medioissa, katukuvassa ja radiossa.