Aasialaiset haluavat nähdä joulupukin edes kerran elämässään
Lumihiutaleet putoilevat Napapiirillä joulupukin kylän yllä. Näkymä on kuin joulukortista. Jouluvalot tuikkivat kaikkialla ja laulut soivat.
Turisteja on liikkeellä paljon, kielten sorina on kuin Baabelin tornilla.
Juuri joulupukin pajasta hieman pöllämystyneen oloisena ulos pujahtanut taiwanilainen pariskunta huokailee ihastuneena, räpsii selfieitä.
– Kotimaassani kaikki sanovat, että vähintään kerran elämässä ihmisen on matkustettava Lappiin. Se on jokaisen haave, Oji Tsang myhäilee niin kuin ainakin mies, joka on toteuttanut unelmansa.
Edellisen yön Tsang ja tämän seuralainen Fay Chang ovat viettäneet Levillä iglussa.
Lappi on tehnyt syvän vaikutuksen.
– Täällä on kaunista ja mukavaa, mutta hyvin kylmää, pariskunta hytisee.
Hetkeä aikaisemmin tavattu joulupukki saa Tsangin puhkeamaan suoranaiseen hehkutukseen.
– Hän on niin miellyttävä ja lämmin. Toivon, että kaikilla ihmisillä olisi mahdollisuus tavata hänet.
Nuoripari aikoo seikkailla Euroopassa yhteensä yhdeksän päivää. Suomessa vierähtää siitä kolme vuorokautta.
Kansainvälisen asiakkaan näkökulmasta joulupukki on universaali, valtion päämieheen verrattava hyvän tahdon lähettiläs
Sari Kärkkäinen
Rovaniemen ja koko Lapin matkailulla menee hyvin. Puhdas luonto, erämaiden hiljaisuus ja revontulet houkuttelevat yhä enemmän väkeä pohjoiselle pallonpuoliskolle ja Suomeen.
Tärkeitä ovat myös talviset herkut ja aktiviteetit. Hiihtäminen ja luistelu, poro- ja koiravaljakkoajelut tai huristelu moottorikelkalla halki lumisten metsien ovat eksoottisia elämyksiä monelle matkailijalle.
– Lapissa kaikkialle pääsee ketterästi. Laaja erämaa on lähellä, mutta niin ovat hyvät palvelutkin, VisitRovaniemen johtaja Sari Kärkkäinen mainostaa.
Rovaniemen suurin vetonaula on kuitenkin joulupukki.
Pelkästään joulukuun aikana pukin kammarissa vierailee peräti 90 000 asiakasta 130 eri maasta.
– Kansainvälisen asiakkaan näkökulmasta joulupukki on universaali, valtion päämieheen verrattava hyvän tahdon lähettiläs. Rooli on aivan jotain muuta kuin meidän suomalaisten mielessä, Kärkkäinen huomauttaa.
Jotain kertoo sekin, että useat maailman vaikutusvaltaisimmista johtajista ovat käyneet tapaamassa joulupukkia.
Joulu- ja talviaikaa kansoittavat erityisesti britit, mutta Pohjolaan suuntaavat myös italialaiset, ranskalaiset ja saksalaiset sekä koko ajan enemmän aasialaiset.
– He haluavat päästä sinne, missä joulu asuu, Kärkkäinen kertoo.
Japanilaiset ovat pitkään lentäneet Lappiin revontulten leimunta mielessään, mutta kiinalaisten osuus on kasvanut viime vuosina harppauksin.
Se on tullut enemmän kuin sopivasti paikkamaan hiipunutta Venäjän matkailua. Lappi ei ole kärsinyt venäläiskadosta samalla tavalla kuin Itä-Suomi.
– Venäläisten matkustuskausi oli ilahduttavan voimakas mutta lyhyt. Aasian markkinoilta virta on tasaisempi, Kärkkäinen toteaa.
Lapissa on tehty matkailun kehitystyötä vuosikymmenien ajan. Taantumat ovat runnonneet alaa välillä kovakouraisestikin.
– Vaikeina aikoina on kuitenkin rakennettu matkailun kivijalkaa. Silloin tehtyjen investointien vuoksi menestys on nyt mahdollista, Kärkkäinen sanoo.
Kaupunki omistaa puolet vastikään presidentti Niinistön vientipalkinnolla huomioimasta VisitRovaniemestä. Toisen puolen jakavat 170 yritystä.
– Kaupunki on eräänlainen selkäranka. Aasialaiset haluavat, että mukana on julkinen toimijataho. Tämä on hyvä kombo, Kärkkäinen sanoo.
Hän korostaa, että Lappi on ”hirvittävän tärkeä” viesti koko Suomesta. Lapista aukeavat ovet muualle maahan.
Hyvin usein matkapakettiin kuuluvat Rovaniemi ja Helsinki. Tulijat haluavat kokea myös Suomen pääkaupungin. Eikä vain sitä. VisitFinlandin Katarina Wakosen mukaan myös Itä- ja Järvi-Suomi ovat hyötyneet Lapin matkailubuumista.
– Kun ihmiset innostuvat Suomen talvesta, he haluavat ehkä palata tänne kesällä. Sitä varten kehitellään parhaillaan uusia tuotepaketteja.
Matkailun kasvu näkyy siinäkin, että lennot ovat jatkuvasti täyteen buukattuja.
Joulun alla on onneksi avattu suoria reittilentoja Euroopan eri kohteisiin.
– Maailma on meille avoimempi kuin ennen, Kärkkäinen iloitsee.
Tyytyväinen hän on myös siitä, että pehmeänä pidetty matkailuala nähdään nykyään vakavasti otettavana bisneksenä.
– Matkailu on maailman nopeimmin kasvava toimiala. Se on meilläkin viennin veturi, joka maksaa arvonlisäverot Suomeen. Presidentin palkinto on mittaamattoman arvokas tunnustus koko alalle.
Viime vuonna matkailu toi Suomeen rahaa yli neljä miljardia. Se on enemmän kuin elintarviketeollisuuden tuottama arvonlisä.
– Matkailu merkitys nousee koko ajan, Kärkkäinen lisää.
Joulupukin pajakylän pihamaalla hämärtää, vaikka on vasta iltapäivä. Tsang ja Chang ovat yhtä hymyä.
– Rakastan joulua. Se on täällä joka puolella. Kunpa kaikki saisivat kokea tämän, Tsang huokaa taas.
Joulun henki on selvästi tehnyt tehtävänsä.