K-ryhmä aloittaa ruoan verkkokaupan Kiinassa
Kiinalaiskuluttajat voivat tästä päivästä lähtien ostaa verkosta muun muassa Pauligin Presidentti-kahvia ja Pirkka-mysliä. K-ryhmä on aloittanut ruoan verkkokaupan Kiinassa yhdessä Alibaban kanssa, mikä mahdollistaa suomalaisille tuttujen tuotteiden myynnin Kiinassa.
Verkkokaupan avauksessa on mukana useita suomalaisia elintarvikealan toimijoita, kuten Paulig, Fazer ja marjatuotteita myyvä Kiantama. Myös K-ryhmän oma tuotemerkki Pirkka on mukana valikoimissa. Ensimmäisessä vaiheessa Kesko myy Kiinassa 31:tä elintarvikenimikettä.
Verkkokaupan tuotevalikoimaa laajennetaan lähikuukausina, ja yhteistyöhön tulevat mukaan muun muassa Valio, Raisio, Finn Spring ja Roberts.
– Rakennamme tätä ketterästi ja startup-hengessä mahdollisuudet ja riskit tiedostaen, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoi yhtiön tiedotustilaisuudessa.
Kesko seuraa, mitkä tuotteet vetävät ja muokkaa tuotevalikoimaa sen mukaan.
– Jännittää aivan hirveästi näiden brändien puolesta, miten tämä lähtee vetämään. Voi olla, että ei vedä kovin hyvin tai voi olla, että vetää todella hyvin, Helander kertoi.
Helanderin mukaan tässä vaiheessa Kesko ja yhteistyökumppanit keräävät kokemuksia. Verkkopuotiin voidaan tulevaisuudessa ottaa lisää suomalaisyrityksiä.
– Hyvin mielellään niitä kokemuksia jaetaan kaikille suomalaisille yrityksille. Ilman muuta kun saamme kokemuksia niin arvioimme, miten valikoimaa laajennetaan.
Alibaba on maailman suurin verkkokauppayhtiö, jonka viime vuoden liikevaihto oli noin 20 miljardia euroa. Yhtiön verkkokaupoilla on noin 466 miljoonaa aktiivikävijää vuosittain. K-ryhmä on ensimmäinen suomalainen päivittäistavarakaupan toimija Kiinan verkkokaupassa.
Suomalaisille tuotteille on kasvava kysyntä Kiinan markkinoilla, sanoo Alibaban Iso-Britannian, Irlannin ja Pohjoismaiden toiminnoista vastaava toimitusjohtaja David Lloyd tiedotteessa.
– Kiinalaiset arvostavat suomalaisten tuotteiden korkeaa laatua, aitoutta ja turvallisuutta, Lloyd sanoo.
Helander muistutti, että Keskolla on pitkä kokemus käyttötavaran ja elintarvikkeiden tuonnista Kiinasta.
– Vienti on meille seuraava luonnollinen askel. Kiina on maailman suurin ja kehittynein ruoan verkkokauppamarkkina, josta lähdemme nyt ammentamaan oppeja, Helander sanoo.
Keskon projektiin mukaan lähteneet suomalaisyritykset näkevät, että Kiinan markkinoilla on helpompi erottua yhdessä kuin yksittäisinä toimijoina.
– Ei ole helppoa lähteä yksin tämäntyyppiselle markkinalle verkkokauppaan, sanoi Fazer Makeisten kaupallisten yksiköiden toimitusjohtaja Tom Lindblad.
– Uskomme, että tämä K-ryhmän verkkokauppa, jossa on useita suomalaisia brändejä ja yhdessä panostetaan näkyvyyteen, on parempi ratkaisu.