Hyvätkin uutiset jäävät nyt EU-pohdintojen varjoon
Hyvätkin uutiset näyttävät jäävän nyt EU-pohdintojen varjoon. Iso juttu Brexit onkin. Taivas ei ole kuitenkaan pudonnut kenenkään niskaan – eikä putoakaan.
Yksi vähälle huomiolle jäänyt tieto oli, että suomalaisten kuluttajien luottamus talouteen vahvistuu kaiken aikaa. Tästä saatiin taas vahva merkki kesäkuun luvuista.
Uutinen on hyvä siksi, että talous on myös psykologiaa. Kun on luottamusta siihen, että mennään kohti nousuaikoja, uskalletaan kuluttaa ja investoida. Niin pyörät pyörivät vinhemmin.
Tilastokeskuksen kuluttajabarometrin mukaan kuluttajien luottamusindikaattori oli kesäkuussa 14,9. Toukokuussa se oli 12,5 ja huhtikuussa 9,8. Kun pitkän ajan keskiarvo on 11,6, voidaan hyvin sanoa, että olemme matkalla kohti parempia odotuksia.
Tai ainakin olimme, Ison-Britannian kansanäänestykseen asti, saattaa pessimisti huomauttaa.
Synkistelyyn ei ole kuitenkaan syytä.
Iso-Britannia ei katoa mihinkään maailman kartalta.
Eroneuvottelut kestävät kauan. Niiden pohjalta syntyy varmasti järjestely, joka pitää saarivaltakunnan talouden edelleen osana eurooppalaista talousjärjestelmää – vaikkapa Norjan tapaan.
Yhteiskuntasopimus vaikuttaa jo selvästi kansalaisten mielialoihin.
Suomen kuluttajabarometrin luvuille on selkeä selitys: yhteiskuntasopimus.
Pääministeri Juha Sipilä joukkoineen voikin hyvillä mielin todeta, että sopimuksen syntyminen vaikuttaa jo, vaikka sen mukaiset ratkaisut toteutuvat vasta myöhemmin.
Merkille pantavaa onkin, että kansalaiset katsovat talouden kohenemista isänmaan näkökulmasta. Kesäkuussa kuluttajien näkemykset omasta taloudestaan olivat yhä varovaiset mutta Suomen taloudesta jo hyvin valoisat, Tilastokeskus kommentoi.
Niinpä kesäkuussa 47 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Vain 18 prosenttia arvioi sen huononevan. Vastaavat osuudet olivat toukokuussa 39 ja 22 prosenttia.
Ja jokainen ymmärtää, että kun Suomella menee paremmin, tämä näkyy myös tavallisen kansalaisen elämässä.