Lukijalta: Opetussuunnitelma remonttiin!
Suomalainen koulu tarvitsee suunnanmuutoksen. Siksi on avattava kunnollinen keskustelu siitä, millaisen opetussuunnitelman pohjalta tulevaisuuden Suomea rakennetaan.
Me perussuomalaiset näemme, että opetussuunnitelman on palveltava oppimista eli lasten ja opettajien arkea, ei vain akateemisia muoti-ilmiöitä. On palattava perusteisiin, eli selkeään opettajajohtoisuuteen, vahvaan perustaitojen osaamiseen ja häiriöttömään oppimisympäristöön.
Perustaitojen, lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen, on oltava kaiken ytimessä. Jos nämä eivät ole kunnossa, ei mikään koulutustavoite toteudu.
Nykyinen opetussuunnitelma on paisunut liian raskaaksi. Sen perusteet on tiivistettävä, jotta opettajat voivat keskittyä olennaiseen, eli opettamiseen.
Kouluun tarvitaan ”käypä hoito” -tyyppiset suositukset opetukseen. Kuten terveydenhuollossa, myös koulutuksessa pitäisi olla tutkimukseen perustuvat suositukset siitä, minkälaiset tilat tukevat oppimista ja millainen digilaitteiden käyttö on lapsen kehitykselle sopivaa.
Tieteellinen arviointi on tehtävä yhteistyössä neurologien, lastenlääkäreiden ja kokeneiden pedagogien kanssa. Lapset eivät ole pieniä aikuisia, eivätkä koulut voi olla meluisia avotoimistoja.
Tasoryhmien oikeanlainen pedagoginen käyttäminen on myös avain parempiin oppimistuloksiin. Kuulammen koulu Tyrnävällä johtaa Suomen PISA-tuloksia. Sieltä kannattaisi ottaa oppia koko Suomeen matematiikan ja äidinkielen tasoryhmien käyttämisestä.
Opettajan rooli on keskeinen. Auktoriteetti ei synny tyhjästä, vaan se rakentuu sekä opetuksen sisällöstä että asenteesta.
Opettajankoulutuksessa on kasvatettava vahvoja, ammattitaitoisia ja johtajuuteen valmiita opettajia. Kokonaisuus ei toimi, jos opettaja ohjaa sivusta ja oppilaan odotetaan itsenäisesti hakevan tietoa kuten aikuinen. Kodin ja koulun välinen yhteistyö ja vanhempien kohtaaminen ovat keskeisessä roolissa.
Vuoden 2014 opetussuunnitelma painotti oppilaan itsenäistä tutkimista ja opettajan sivuroolia. Tämä ei ole realismia. Lapsi tarvitsee selkeää opettajajohtoisuutta, rajat ja rakkautta.
Koulussa ja kodeissa tarvitaan myös paluu terveeseen järkeen vanhemmuuden ja aikuisuuden osalta.
”Kaverivanhemmuus” -tyylinen ajattelu näkyy kouluissa. Oppitunnit eivät kuitenkaan ole kaverikerho, vaan tarvitaan selkeät rakenteet, roolit ja vastuut. Opettaja on se aikuinen, joka johtaa, kertoo mitä tehdään ja huolehtii, että oppilas myös tekee työnsä.
Lapset voivat paremmin, kun aikuiset johtavat.
Jos haluamme säilyttää suomalaisen koulun vahvuudet, on uskallettava palata parempaan ja nostaa vaatimustasoa. Opetussuunnitelman on ohjattava koulua, jossa oppiminen on selkeää, tavoitteellista ja rauhallista, ja jossa opettaja saa olla opettaja.
Suomi tarvitsee koulua, joka kasvattaa osaavia, tasapainoisia ja työntekoon kykeneviä nuoria. Nyt on viimeistään aika korjata suunta.
Ari Koponen, Sara Seppänen, Jaana Strandman, Laura Huhtasaari, Ritva ”Kike” Elomaa, Pia Sillanpää
Kirjoittajat ovat eduskunnan sivistysvaliokunnan perussuomalaisia jäseniä ja varajäseniä.
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia. Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/