Saako yritys tehdä voittoa?
Viime syksyn ay-liikkeen viimeinen niitti kampanjasta puski pintaan yrittäjyyden ja yrittäjien väheksyminen. Tämän viikon vanhusten hoivapalveluiden laadusta keskustelussa on vastakkain ollut julkinen ja yksityinen hoiva.
Vanhusten hoivassa kyse on hyvästä ja huonosta hoidosta. Kuinka voimme varmistaa hyvän hoidon oli palvelun tuottaja kunta, säätiö tai yritys.
Viimeinen niitti -kampanjassa ja vanhusten hoivapalvelujen laatua ruotivassa keskustelussa on paheksuttu sitä, että yritys tavoittelee toiminnallaan voittoa.
Olemme väärällä polulla, jos kiellämme kasvua ja voittoa tavoittelevan yritystoiminnan. Hoiva-alallakin on oltava mahdollisuus yritystoimintaan, joka palkitsee yrittäjän rohkeudesta aloittaa tyhjästä, kasvattaa yritystään ja työllistää. Yrittäjällä tulee olla myös mahdollisuus myydä perustamansa ja kasvattamansa yritystoimintansa.
Tarvitsemme kasvavia ja kansainvälistyviä yrityksiä niin pieniä kuin suuria eri toimialoilla. Tarvitsemme työllistäviä yrityksiä. Tarvitsemme yrittäjiä, jotka laittavat itsensä likoon ja laittavat asioita liikkeelle.
Yrittäjyys on Suomen vahva kivijalka, koska yrityksissä luodaan kasvua ja työpaikkoja. Suomeen on jo syntynyt 120 000 uutta työpaikkaa tällä hallituskaudella, ja valtaosa näistä pk-yrityksiin. Tätä kehitystä pitää jatkaa.
Yrittäjät ja yritykset eivät ole samasta puusta. Jokaisen taustalla on oma tarinansa. Yhdistää rohkeus lähteä viemään eteenpäin ideaa käytäntöön, epävarmuuden sietokyky. Yrittäjyys on riskin ottamista.
Suomessa on yli 280 000 yritystä. Niistä 93,3, prosenttia on mikroyrityksiä, alle 10 henkeä työllistäviä. Yksinyrittäjiä on 180 000.
Monelle yksinyrittäjälle on tavoitteena saada palkkaa vastaava ansio. Toinen haluaa kasvattaa yritystä. Yksi haluaa toimia yksinyrittäjänä. Toisella on halu palkata työntekijöitä. Yksi välttää riskiä. Toinen ottaa riskiä.
Tuottavat palveluita ja tuotteita. Ideoivat uutta. Työllistävät. Maksavat veroja. Ovat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tukijalka.
Voiton maksimointi ei ole lyhyen tähtäimen hommaa. Yrityksen keskiössä on asiakas. Tuotteen ja palvelun tulee olla sellainen, että asiakas on tyytyväinen.
Yrityselämään kuuluvat sekä onnistumiset että epäonnistumiset. Joskus yrityksen toiminta loppuu konkurssiin tai taloudellisiin vaikeuksiin.
Pidetään huolta, että Suomi on maailman paras paikka yrittää ja jossa riittää työtä ja hyvinvointia. Ikääntyvästä väestöstä huolehtiminen, sivistys, puolustus ja ilmastotalkoot edellyttävät vakaata taloudellista kasvua ja hyviä edellytyksiä yritystoiminnalle.