P-P:n keskustalaiset: Liikenteen asiakasmaksut epäilyttävät
Valtion liikenneyhtiöstä tarvitaan kunnollinen selvitys ennen päätöstä yhtiön perustamisesta, kaksi keskustan pohjoispohjalaista vaikuttajaa vaatii.
– Valtion liikenneyhtiöön ei tule lisää investointirahaa pienentämällä julkisen rahoituksen osuutta. Lisäraha on kerättävä käyttäjiltä, piirijohtaja Matias Ojalehto ja Oulun Keskustan puheenjohtaja Sirpa Tikkala muistuttavat.
He kaipaavat vastausta, otetaanko asiakasmaksuissa huomioon tasavertaisesti kaupunkien keskustoissa ja maaseudulla asuvat.
Liikenneyhtiö rahoittaisi ja hallinnoisi jatkossa valtion suurimpia liikennehankkeita.
Yhtiön rahoitus tulisi pääosin käyttöperusteisilla asiakasmaksuilla, jotka korvaisivat osan nykyisistä liikenteen veroista ja maksuista.
Ojalehto ja Tikkala ehdottavat liikennehankkeiden rahoittamista asiakasmaksujen sijaan niin, että auto- ja polttoaineverotuloista käytettäisiin tienpitoon nykyistä suurempi summa.
Tällä hetkellä auto- ja polttoaineverotuksen tuotto on noin kuusi miljardia euroa, josta vain noin viidennes käytetään tienpitoon.
Toiseksi lisärahoituksen lähteeksi pohjoispohjalaiset ehdottavat ruuhkamaksun käyttöönoton harkitsemista.
– Kehitetäänkö koko Suomen liikenneyhteyksiä tasavertaisesti myös jatkossa, jos päätöksistä vastaa yhtiön hallitus? Ojalehto kysyy.
Ojalehto ja Tikkala pitävät erittäin hyvinä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esittelemään liikennekaareen sisältyviä ehdotuksia muun muassa digitalisaation tuomista mahdollisuuksista sekä nykyistä joustavammasta liikkumisesta eri kulkuvälineitä yhdistäen.