Trafi pohtii katsastuskustannusten keventämistä – AKL hätkähti

Autojen katsastus

Katsastuslaki uudistui viimeksi viime vuonna, ja uusi myllerrys saattaa olla edessä. Liikenteen turvallisuusvirastossa Trafissa selvitetään, voisiko huolletut autot vapauttaa katsastuksesta. Myös pakollisen katsastusvälin harventamista harkitaan.

Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää toi ehdotuksen julki Ylen haastattelussa. Autoalan keskusliitossa (AKL) ulostuloa ihmeteltiin, koska vuoropuhelua ei ollut käyty.

– Voi kysyä, onko oikea tapa, että virkamiehet heittävät näitä juttuja sen enempää tutkimatta, AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa sanoi STT:lle.

Viimevuotinen lakiuudistus helpotti katsastustoimiluvan saamista. Yhtenä tarkoituksena oli sujuvoittaa palvelua, kun huollon, korjauksen ja katsastuksen voisi saada yhdellä kerralla samasta liikkeestä. Nyt Trafissa pohditaan, tarvitaanko erillistä katsastuskäyntiä ollenkaan.

– Suomessa katsastetaan tiheämmin kuin EU-direktiivi vaatii. Nyt arvioidaan, onko sille perusteita. Se lisää katsastusten määrää ja aiheuttaa kustannuksia asiakkaille, Sillanpää totesi STT:lle.

EU-direktiivi edellyttää ensimmäistä katsastusta neljä vuotta auton käyttöönoton jälkeen ja sen jälkeen katsastuksia joka toinen vuosi. Suomessa ensimmäinen katsastus on kolmessa vuodessa, seuraava kahden vuoden päästä ja sen jälkeen joka vuosi.

AKL puolustaa tiheää katsastusväliä huomauttamalla, että Suomen autokanta on Länsi-Euroopan vanhimpia.

– Ymmärrän, että autohuoltoa lykätään, jos rahat ovat tiukalla. Se voi kuitenkin pitkässä juoksussa kostautua kalliisti, kun ilmenee isoja remonttitarpeita, Rissa sanoo.

Liikenneturvallisuuteen katsastuslain muutos tuskin vaikuttaisi merkittävästi, arvioi tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta.

– Ajoneuvojen tekninen vika on kohtalaisen harvoin onnettomuuden välittömänä syynä. Silloinkin kun se on taustasyynä, kyse on enemmänkin renkaista, joiden kunto vaihtelee katsastusaikojen välilläkin aika paljon, hän kertoo.

Valtosen mukaan tiukemmalle katsastusvälille on kuitenkin perusteensa, koska talvi ja etenkin suolan käyttö panevat autot Suomessa koville verrattuna eteläisempiin EU-maihin.

– Esimerkiksi korroosio on paljon isompi ongelma kuin muualla.