VM:n budjettipäällikkö väläytti tierahojen leikkausta – Keskustasta tyrmäys: "Puhutaan jopa ihmishengistä"
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) ja valiokunnan jäsen Vesa Kallio (kesk.) haluavat tietää, onko perusväylänpito leikkausten kohteena hallituksen budjettiriihessä.
Keskustakaksikko vaatii vastausta valtiovarainministeri Riikka Purralta (ps.) ja liikenneministeri Lulu Ranteelta (ps.).
– Ovatko perussuomalaiset unohtaneet suurimman vaalilupauksensa tiestön kuntoon laittamisesta tai ovatko perussuomalaiset valmiita sallimaan sen, että suomalaisten ajavat ja rikkovat autonsa yhä huonokuntoisimmilla teillä, Ovaska ja Kallio kysyvät tiedotteessa.
Valtiovarainministeriön budjettipäällikkö Mika Niemelä väläytti tiistaina MTV:n uutisissa, että osana miljardin lisäsopeutusta voitaisiin tarkastella perusväylänpitoa.
– Jos arvioi, millaisia suurimpia menoeriä suorien tukien tai määrärahapuolella on, niin siellä on muun muassa perusväylänpito iso momentti kaikkinensa. Tämän tyyppisiä isoja kokonaisuuksia on varmasti syytä käydä läpi, Niemelä sanoi.
Myös maataloustuet ovat pöydällä. Niemelän mukaan tarkasteltavien kohteiden ”kirjo on laaja”.
Keskustan Ovaskan ja Kallion mukaan perusväylänpidosta ei ole ”yhtään mitään leikattavaa, päinvastoin”.
– Tiestön korjausvelka vain kasvaa, viime vuonna pelkästään tiestön korjausvelka oli 2 539 miljoonaa euroa. Valtava korjausvelka realisoituu liikenneturvallisuudessa ja puhutaan nyt jopa ihmishengistä, Ovaska ja Kallio sanovat.
He muistuttavat, että heinäkuussa Keuruulla valtatie 23 sortui toistamiseen, mutta onneksi henkilövahingoilta säästyttiin.
– Huolehtimalla perusväylänpidosta säästetään myös verovaroja, sillä ajantasainen korjaus ja huolto pidentävät tiestön käyttöikää, jolloin suurempia ja kalliita korjaustoimenpiteitä ei tarvitse tehdä. Luulisi myös budjettipäällikön ymmärtävän pitkän aikavälin ja kokonaissäästöt, Kallio toteaa.

Ovaska ihmettelee edelleen Turun tunnin juna -hankkeen olemassaoloa.
– Miten kauan hallitus voi hakata päätään seinään? Se on varannut lähes puoli miljardia euroa Turun tunnin juna -hankkeeseen aikana, jolloin tiestön korjausvelka vain kasvaa. Edes junien nettiä hallitus ei ole saanut kuntoon, vaan on jättänyt käyttämättä siihen tarkoitetut varat.
Ovaskan mukaan ”vastuuton priorisointi” tulee maksamaan suomalaisille veronmaksajille miljardeja.
– Vetoan teihin valtiovarainministeri Purra: perukaa Länsirata-hanke ja puolustakaa myös perussuomalaisten äänestäjiä riihessä.
Kallio ja Ovaska haluavat tietää, onko ehdotuksella leikata perusväylänpidosta poliittista tukea.