Asiantuntijan mukaan Intian turmakoneen polttoainekytkimet tuskin menivät itsestään pois päältä – "Ne ovat aika kriittiset"
Intiassa kesäkuussa pudonneen lentokoneen moottorien polttoainekytkinten ei olisi pitänyt mennä itsestään pois päältä. Näin arvioi onnettomuustutkinnan asiantuntija Ismo Aaltonen Kansainvälisestä siviili-ilmailujärjestöstä STT:lle.
– Ei niiden itsestään pitäisi lipsahtaa pois päältä. En voisi kuvitella, että koneessa olisi sellaista suunnittelua, koska ne ovat aika kriittiset kytkimet. Jos polttoainehanat suljetaan, moottorit sammuvat, Aaltonen kertoo.
Hän ei pidä todennäköisenä, että kytkimet olisivat menneet itsestään pois päältä edes jonkin vikatilan vuoksi. Sen sijaan Aaltonen pitää todennäköisempänä, että jompikumpi koneen ohjaajista laittoi kytkimet pois päältä vahingossa.
Tätäkin vaihtoehtoa hän pitää silti hyvin erikoisena, sillä kytkimiä ei pitäisi saada pois päältä esimerkiksi pelkällä käden huitaisulla. Kytkimet on suojattu metallitangoilla, ja niissä on lukitusmekanismi, joka on suunniteltu estämään se, että niitä onnistuttaisiin säätämään vahingossa.
Turmakone oli Air India -lentoyhtiön Boeing 787-8 Dreamliner -matkustajakone. Uutiskanava CNN:n mukaan polttoainekytkimet sijaitsevat kyseisessä lentokonemallissa lentäjien istuinten välissä.
Intian lento-onnettomuuksia tutkiva virasto kertoi lauantaina julkaisemassaan raportissa, että alustavien tietojen mukaan kytkimet olivat väärässä asennossa hetkeä ennen turmaa. Tämän perusteella koneen moottorien polttoaineensyöttö saattoi olla turman aikana katkaistuna.
Alustavassa raportissa ei kuitenkaan esitetty erityisiä johtopäätöksiä turman syystä. Asian tutkinta on yhä kesken.
Aaltonen näkee, että sinänsä moottorien sammuminen on vaikuttanut siihen, että kone tippui maahan. Kytkinten kääntäminen pois päältä on hänelle kuitenkin mysteeri.
– Miten on mahdollista, että jompikumpi ohjaajista on kytkenyt syötön pois päältä tuollaisessa lennon vaiheessa? Se tuntuu tosi oudolta, Aaltonen pohtii.
Onnettomuus tapahtui 12. kesäkuuta, kun Intian Ahmedabadista Britanniaan Lontoon Gatwickille matkalla ollut kone putosi pian nousun jälkeen. Turmassa kuoli yhteensä 260 ihmistä.
Tutkinnan alustavan raportin mukaan molemmat polttoainekytkimet olivat kääntyneet väärään asentoon lentokoneen saavutettua huippunopeutensa.
Aaltonen sanoo, että joissain tapauksissa polttoainekytkimiin voidaan koskea lennon aikana. Tällainen tilanne voisi olla vaikkapa toisen moottorin tulipalo, jolloin moottorin polttoaineensyöttö voitaisiin katkaista.
– Hätätoimenpiteenä jompikumpi kytkin voidaan laittaa pois päältä. Koneethan lentävät yhdelläkin moottorilla ihan hyvin. Lentoonlähdössä niihin ei kuitenkaan pitäisi koskea millään lailla, Aaltonen kertoo.
Alustavan tutkintaraportin mukaan kone alkoi menettää korkeutta nopeasti. Polttoainekytkimet kuitenkin palasivat tai palautettiin oikeaan asentoon, ja moottorit vaikuttivat raportin mukaan keräävän tehoja, mutta toinen lentäjistä lähetti hätäviestin.
Lennonjohtajat kysyivät lentäjiltä, mikä oli vialla. Seuraavaksi he näkivät koneen syöksyvän maahan ja kutsuivat paikalle pelastushenkilökuntaa.
Raportissa kerrotaan, että ohjaamon äänitallenteessa yhden lentäjistä kuullaan kysyvän toiselta, miksi tämä katkaisi polttoaineensyötön. Toinen lentäjä vastasi, ettei hän tehnyt niin.
Aaltonen sanoo, että jatkotutkimuksissa koneen äänitallenteesta saattaa jopa paljastua, kuuluuko ohjaamosta esimerkiksi jonkinlaista napsahdusta, joka voisi viitata kytkimen kääntämiseen.
Samaan hengenvetoon Aaltonen kuitenkin toteaa, ettei ääni välttämättä kertoisi varmuudella, kumpi ohjaajista koski kytkimeen. Ylipäätään tällainen lentäjien toiminta tuntuu Aaltosesta kerta kaikkiaan käsittämättömältä.
– Tapaus tuntuu hyvin erikoiselta. Ohjaajat lentävät paljon simulaattoreissa ja tekevät niissä vaikka kuinka paljon lentoonlähtöjä, hän sanoo.
Mysteeri voisi hänen mukaansa ratketa helpommin, jos lentokoneiden ohjaamoissa olisi käytössä tallentava videojärjestelmä. Esimerkiksi helikoptereissa sellainen on tänä päivänä usein käytössä. Aaltonen sanoo, että joitain helikoptereiden onnettomuuksia tai vaaratilanteita on ratkaistu videoiden avulla.
– Videolta näkisi, miten lentäjien kädet siellä ohjaamossa käyvät. Sellainen puuttuu nyt, Aaltonen toteaa.
Aihe on kuuma peruna, ja Aaltonen uskoo sen nousevan keskusteluun jälleen Intian onnettomuuden myötä.
– Siinä on ollut aika kovaa vastustusta lentäjäliitoilta. En puutu siihen, mikä on oikein tai väärin, mutta ainakin tällaiseen asiaan päästäisiin kiinni (jos videotallenne olisi käytettävissä).
Turmakoneessa oli onnettomuushetkellä 230 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä. Koneen matkustajista 169 oli intialaisia, 53 britannialaisia, seitsemän portugalilaisia ja yksi kanadalainen.
Yksi koneen matkustajista selvisi hengissä, ja hän on sittemmin päässyt sairaalasta kotiin.
Lentokoneessa olleiden lisäksi maassa kuoli 19 ihmistä, koska kone putosi asuinalueelle.
Alustavan tutkintaraportin laatineen intialaisviraston mukaan Yhdysvaltain ilmailuhallinto (FAA) tiedotti vuonna 2018 polttoainekytkimen lukitusominaisuuden mahdollisesta irtikytkeytymisestä. Asiaa ei tuolloin kuitenkaan pidetty vaarallisena. Air India sanoi virastolle, ettei ehdotettuja tarkastuksia ollut tehty niiden vapaaehtoisuuden vuoksi.
Virasto ei suositellut toimia kyseistä moottorityyppiä käyttäville eikä moottorien valmistajalle, mikä viittaa siihen, ettei moottoreissa ollut teknisiä ongelmia. Raportin mukaan Air India oli noudattanut kaikkia koneen lentokelpoisuutta koskevia määräyksiä.
Aaltonen katsoo, että vaikka onnettomuus herättää yksittäisenä tapauksena ymmärrettävästi huolta ihmisissä, lentomatkustaminen on edelleen turvallista. Ennen nykyistä pestiään hän toimi ilmailuonnettomuuksien johtavana tutkijana Onnettomuustutkintakeskuksessa Suomessa.
– Onnettomuustutkijana olen enemmän huolissani, kun ajan autolla lentokentälle, kuin ollessani lentokoneessa. Riski joutua onnettomuuteen on paljon vaarallisempi matkalla lentokentälle kuin itse lennolla, Aaltonen sanoo.