"Väärin syöty?" – keskustaedustaja hämmentyi uusista Reissumies-pakkauksista, Fazer ohjaa kampanjasta ahdistuneita mielenterveyspalveluihin

Fazer

Keskustan kansanedustaja Pekka Aittakumpu ei innostu Fazerin kampanjasta, jolla halutaan laajentaa suomalaista mieskuvaa uusimalla Reissumies-leipien pakkaukset syksyn ajaksi.

– Täytyy tunnustaa, että ruisleipää syödessäni en ajattele suomalaista, ⁦@FazerSuomi⁩ mukaan ahdasta mieskuvaa tai ahdistu siitä. Väärin syöty? Ehkä minun on parempi pysytellä muissa leivissä, Aittakumpu kirjoittaa Twitterissä.

Keskustanuorten liittohallituksessa vaikuttava Santeri Ala-Röyskö toppuuttelee Aittakummun näkemystä.

– Pitäisikö Reissumiehen syönti lopettaa sen takia, kun yritys päättää vaihtaa leipäpussin kuvaa? Samaa leipää se on, oli pussissa mikä kuva tahansa, Ala-Röyskö kirjoittaa.

Fazer kertoo teettäneensä kyselytutkimuksen, jonka mukaan lähes puolet suomalaisista miehistä kokee, että mieskuva on ahdas.

– Ikoninen, useiden suomalaisten rakastama Reissumies haluaa laajentaa edustamaansa mieskuvaa monimuotoisemmaksi, jotta yhä useampi kokisi olevansa hyväksytty sellaisena kuin on, Fazer viestii.

Fazer keskustelee mieskuvasta ja tutkimustuloksista tällä viikolla Twitterissä. Yritys kehottaa kääntymään mielenterveyden ammattilaisten puoleen, ”jos aihe nostaa ikäviä tuntemuksia pintaan”.

Muun muassa Mieli ry tarjoaa keskusteluapua vuorokauden ympäri, Fazer opastaa.

Leipäpakkauksiin on valittu ”Reissumiehiksi” monimuotoisuus- ja inklusiivisuuskonsultti Dakota Robin, rap-artisti ja lasten jalkapallovalmentaja PastoriPike sekä kiekkolegenda Marko Jantunen, Fazer kertoo.

– Jokainen heistä edistää omalla työllään monimuotoisuuden hyväksymistä, ja on siksi valikoitunut kampanjan kasvoiksi, tiedotteessa sanotaan.

Fazerin kyselyn mukaan etenkin nuoremmat kokevat mieskuvan ahtaampana.

Alle 30-vuotiailla korostuu kokemus mieskäsityksen ahtaudesta ja odotuksista mieskuvan murrokselle, ja kolmannes nuorista miehistä kokee sosiaalisissa tilanteissa painetta esittää erilaista miehen mallia kuin mitä oikeasti on.

Vahvin ja selkein tuntemus omien polkujen hallinnasta oli puolestaan yli 60-vuotiailla miehillä. 45–60-vuotiaista vastaajista melkein 60 prosenttia katsoi, ettei muiden mielipiteillä ole vaikutusta omaan mieheyteen.

Fazerin kyselytutkimukseen vastasi yli 800 suomalaista 15–75-vuotiasta miestä lokakuussa 2021.