Ulkoministeri Valtonen: EU:n päätöstä Ukrainan ruokaviennin rajoittamisesta "kaikin tavoin mahdoton ymmärtää"
EU:ssa on parhaillaan käynnissä neuvottelut 14. pakotepaketista Ukrainassa sotivalle Venäjälle.
– Suomi on ollut aloitteellinen sen kanssa, ulkoministeri Elina Valtonen (kok.) sanoi eduskunnan Ukraina-ystävyysryhmän tilaisuudessa Helsingissä.
Valtosen mukaan on tärkeää varmistaa pakotteiden tehokas toimeenpano, porsaanreikien tilkitseminen ja pakotteiden kiertämisen estäminen.
Venäjältä tuodaan EU:n alueelle kuitenkin yhä maataloustuotteita, ja Suomeen etenkin rehun raaka-aineita, lannoitteita ja ammoniakkia. Pakotteet eivät ole koskeneet ruokaa.
– Ruokaturva on haasteellinen, sillä globaali etelä on pyritty pitämään mukana Ukrainan tukemisessa. On pyritty vaikuttamaan siihen, että ruoan hinta – johon rehu ja lannoitteet vaikuttavat – ei oleellisesti nousisi, Valtonen kertoo.
– Ruoka ja ruoan arvoketju ovat vähän sellaisella alueella, mihin ei ole vielä yksiselitteistä tai kielteistä kantaa.
Valtosen mukaan pitkällä aikavälillä pitäisi kuitenkin pyrkiä siihen, että Venäjältä tuotavat raaka-aineet pystyttäisiin korvaamaan.
Valtosen mielestä ei ole oikein, että EU on vastikään taipunut eurooppalaisten viljelijöiden vaatimuksiin ja asettanut rajoituksia (HS) Ukrainan ruokaviennille. EU helpotti ukrainalaistuotteiden tuontia Venäjän hyökkäyksen alettua, mutta etenkin Puola katsoo ukrainalaisen viljan häiritsevän markkinoita.
– Terveisiä vaan Euroopan unioniin, on mielestäni kaikin tavoin mahdoton ymmärtää, minkä takia ukrainalaisten ruokatuotteiden tuontia Euroopan unionin alueelle rajoitetaan. Tästä voisi aloittaa, Valtonen sanoo.
Venäjä on kiertänyt länsimaiden asettamaa hintakattoa venäläiselle öljylle ja korvannut vakuutetut läntiset öljytankkerit varjotankkereillaan, joilla öljyä viedään ympäri maailmaa. Alusten kunnosta ei tiedetä juuri mitään.
Venäjältä on viimeisen vuoden aikana mennyt yli 300 tankkeria Suomenlahden kautta.
Valitettavasti Venäjä pystyy kohtuullisen tehokkaasti kiertämään G7-maiden asettamaa hintakattoa, Valtonen toteaa.
– Ongelma on se, että kun mietitään Itämeren kautta kulkevaa liikennettä, niin se on hyvin pitkälti tietysti kansainvälisen merioikeuden piirissä, joka antaa aika vähän keinoja puuttua alusten kuntoon, vakuutusturvaan tai millään tavalla tarkistaa niitä laivoja.
– Asiaa selvitellään, mutta ratkaisuihin tarvitaan paljon laajempia lihaksia, ulkoministeri sanoo.