Tulevaisuuden liikenne: Digitalisaatiota, robotiikkaa, automatisaatiota
Digitalisaatio, robotiikka ja automatisaatio vaikuttavat tieliikenteeseen ja sen turvallisuuteen tulevina vuosina yhä enemmän.
On ennustettu, että ilman kuljettajaa liikkuvat autot tulevat liikenteeseen jo ensi vuosikymmenen alkupuoliskolla.
Monet odottavat, että uudenlaiset autot parantavat liikenneturvallisuutta. Monet kuitenkin epäilevät, että keksinnöt lässähtävät käytännön ongelmiin.
Digitalisaatio, robotiikka ja automatisaatio kuuluvat joka tapauksessa asioihin, joita käsitellään liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemassa uudessa periaatepäätöksessä liikenneturvallisuuden kohentamisesta.
Periaatepäätöksen tekstiluonnoksessa todetaan, että hallitus luo edellytykset turvallisen ja luotettavan automaattisen liikenteen kehittymiselle.
Luonnos on parhaillaan lausuntokierroksella, joka päättyy tämän kuun lopulla.
– Periaatepäätöksen lausuntokierroksella toivon erityisesti muilta ministeriöiltä aktiivista ja raikasta näkemystä siitä, mitä niiden hallinnonaloilla voidaan tehdä liikenneturvallisuuden lisäämiseksi, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.).
Uusien teknologioiden ottaminen käyttöön edellyttää autokannan nopeampaa uusiutumista.
Luonnoksen mukaan liikenneverkon uusien rahoitusmallien selvittämisen yhteydessä arvioidaan, miten liikenteen rahoitusta ja verotusta uudistamalla voidaan edistää ajoneuvokannan uudistumista.
Viime vuonna kokeiltiin romutuspalkkioita autokannan uudistumisen edistämiseksi. Autojen turvallisuuden parantamisen ohella tavoitteena on päästöjen vähentäminen. Luonnoksessa ei oteta suoraan kantaa, saako romutuspalkkiokokeilu jatkoa.
Muita liikenneturvallisuuteen vaikuttavia kokonaisuuksia ovat esitysluonnoksen mukaan muun muassa liikennesääntöjen selkeyttäminen, valvonnan tehostaminen, ajo-opetuksen uudistaminen sekä rattijuopumusten vähentäminen.
Rattijuopumusten estämiseksi Suomen hallitus ajaa EU:ssa sitä, että alkolukosta tulisi pakollinen varuste uusissa autoissa.