Terveystalo vastaa kritiikkiin: "Sähköinen lähete parantaa potilasturvallisuutta ja tietoturvaa"
Terveystalo vastaa kritiikkiin, jonka mukaan se pyrkisi estämään asiakkaidensa hakeutumisen hoitoon kilpaileviin yrityksiin.
Yrityksen mukaan Suomenmaan aikaisempi uutinen sisälsi väärinymmärryksiä.
– Terveystalossa, kuten yleisesti muuallakin terveydenhuollossa, on käytössä sähköinen lähete, jonka ensisijaisena tavoitteena on potilasturvallisuus ja tietosuoja sekä kokonaisvastuun kantaminen potilaan hoidosta, Terveystalon vastineessa kerrotaan.
Yrityksen mukaan sähköinen lähete tukee ja helpottaa myös lääkärin työtä.
– Asiakkaan katkeamattoman hoitoketjun ja hoidon laadun takaamiseksi suosittelemme asiakkaalle jatkotutkimusten teettämistä Terveystalossa, jolloin kaikki hänen potilas- ja tutkimustietonsa ovat potilaan itsensä saatavilla sekä häntä hoitavien asiantuntijoiden käytettävissä. Päätöksen jatkotutkimuspaikasta tekee kuitenkin aina asiakas.
Terveystalon mukaan sen asiakaspalvelu tulostaa asiakkaan tarvitsemat asiakirjat, tarvittaessa myös lähetteen sekä neuvoo asiakasta hoitoketjun seuraavista askeleista, kuten lähimmistä tutkimuspaikoista, esimerkiksi silloin kun magneettitutkimuksia ei ole saatavissa siinä toimipaikassa, jossa asiakas asioi.