Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Näköislehti
  • Mediatiedot
  • Asiakaspalvelu
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Tilaa Suomenmaa
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Asiakaspalvelu
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Tilaa Suomenmaa
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Näköislehti
Haku
Historia

50 vuotta sitten: Kreikka lakkautti monarkian ja julistautui tasavallaksi – sotilasjuntan kaatuminen vaati vielä uuden vallankaappauksen sekä arvovaltatappion

1.6.2023 22:00
Lue lisää 
Kotimaa
Valtion vastuulla on Suomessa noin 50  700 kilometriä päällystettyä tietä. Jos kunnossapitoarvio toteutuu, noin kaksi prosenttia tästä tieverkosta menee vuoden aikana huonoon kuntoon. (Kuva: Lehtikuva)

Väylävirasto: Teiden korjausvelka lähestyy uutta ennätystä lisärahoituksesta huolimatta – autoilijat voivat kohdata kuoppaista menoa pääväylien ulkopuolella

STT/Markku Uhari 22.10.2022 8:01, muokattu 22.10.2022 10:41
Jaa Twiittaa Lähetä Jaa
a– a+
Kotimaa

Suomessa vain valtaväylät pysyvät ensi vuonna hyvässä päällysteessä, jos esitetyt määrärahat tiestön kunnossapidolle toteutuvat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että heikkokuntoisten tieosuuksien määrä kasvaa varsinkin siellä, missä liikennemäärät ovat pääväyliä pienemmät.

Suuri osa niistä teistä, jotka Väylävirasto luokittelee tärkeimmän hoitoluokan väyliksi, sijaitsee Suomen tiheästi asutetuilla alueilla eli esimerkiksi Uudellamaalla, muualla Etelä-Suomessa sekä länsirannikolla.

Muussa kunnossapitoluokassa olevat tiet joutuvat pääosin vielä odottamaan uutta päällystettä. Väyläviraston kunnossapidon osastonjohtaja Magnus Nygård kertoo STT:lle, että tämänhetkisen arvion mukaan huonokuntoisen tieosuuden määrä voi ensi vuonna kasvaa tuhannella kilometrillä nykyisestä.

Valtion vastuulla on Suomessa noin 50  700 kilometriä päällystettyä tietä. Jos kunnossapitoarvio toteutuu, noin kaksi prosenttia tästä tieverkosta menee vuoden aikana huonoon kuntoon.

Väyläviraston mukaan Suomen teitä pitäisi päällystää vuosittain 4  000 kilometriä, jotta väylänpidon korjausvelka ei kasvaisi. Tänä vuonna Väylävirasto arvioi määrän jäävän runsaaseen puoleen tästä eli 2  300 kilometriin.

Nygård Väylävirastosta kertoo, että vuonna 2023 määrä laskee nykyarvion mukaan 1  700–1  800 kilometriin.

–  Pääväylät pidetään ensi vuonnakin samanlaisessa kunnossa kuin ne ovat tänä vuonna. Kun hintataso on noussut ja vähän vähemmän pystymme tekemään, niin kyllä se on pienemmillä teillä, missä tapahtuu toiminnan jousto, hän sanoo.

Päällystekilometrejä leikkaavat ensisijaisesti alati nousseet kustannukset. Suurin syyllinen on Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan. Sen seurauksena päällystämiselle tärkeän bitumin hinta hyppäsi ylöspäin ja myös polttoaineiden ja energian raaka-aineiden hinta kallistui.

Kunnossapidon määrärahat ovat sen sijaan pysyneet samoina, ja ensi vuodelle ne pienenevät. Valtion talousarviossa on vuodelle 2023 esitetty perusväylänhoitoon runsaat 1,2 miljardia euroa, mikä on lähes 200 miljoonaa vähemmän kuin tämän vuoden arvioidut kustannukset. Kokonaispotilla rahoitetaan kaikkien Suomen väylien, myös vesireittien ja rautateiden, perusylläpito.

Toisaalta myös hallitus on yrittänyt leikata väylänhoidon korjausvelkaa satojen miljoonien eurojen lisärahoituksella. Kuten tänä vuonna, myös ensi vuoden talousarviossa väylien korjausvelan vähentämiseen on suunnattu 300 miljoonaa euroa. Lisäsummasta huolimatta korjausvelka tiestöllä kasvaa.

Nygårdin mukaan summa on mennyt muun muassa rataverkon ylläpitoon sekä esimerkiksi tiesiltojen uusimiseen.

–  Teräksen hinta näkyy meille vaikkapa ratakiskon hinnassa selvästi, sanoo Nygård ja lisää, että kiskon hinta on vuodesta 2020 noin kaksinkertaistunut.

Väyliä myös hoidetaan raskaalla kalustolla, joka nielee paljon polttoainetta.

Väylävirasto priorisoi tiestön kunnossapitoa muun muassa elinkeinoelämän, ihmisten työssäkäynnin ja liikenneturvallisuuden mukaan. Tämän vuoksi voimavarat suunnataan pääväyliin, kun niukkuus koittaa.

Tärkeimpään väyläryhmään virasto laskee Suomen tiestöstä noin 9  300 kilometriä. Liikennemäärä niillä vastaa Nygårdin mukaan yli 70:tä prosenttia kaikesta Suomen liikenteestä.

Nygård myöntää, ettei koko tieverkkoa pystytä hoitamaan yhtä hyvin ja että tiestön heikkeneminen tulee näkymään autoilijoille. Hän kuitenkin puolustaa sitä, miten Väylävirasto priorisoi korjauskohteita. Hänen mukaansa niukkuus jakaantuu tasaisesti koko maahan, koska sekä pääväyliä että pienempiä teitä kulkee joka puolella maata.

–  Parhaamme teemme. Yritämme kaikin keinoin saada mahdollisimman hyvän lopputuleman aikaiseksi, vaikka tähän on haastavat reunaehdot.

Päällystäminen on Nygårdin mukaan tien kunnolle tärkeää, koska se suojaa tien muuta rakennetta. Se on hänen mukaansa myös kustannustehokasta.

–  Jos päällyste ehtii vaurioitua eri tavoin, niin joudutaan tilanteeseen, jossa rakennetta joudutaan korjaamaan muutenkin. Se on sitten vielä kalliimpaa kuin uudelleen päällystäminen, sanoo Nygård.

Pienenevistä päällystämismääristä huolimatta Nygård kertoo, että tiestön talvikunnossapidosta ei tulevana talvena tingitä.

Infrayhtiö Destian kunnossapitopalveluiden liiketoimintaryhmän johtaja Seppo Ylitapio kuitenkin kertoo, että talvikunnossapito vaikeutuu, jos tie on huonossa kunnossa. Destia on yksi yrityksistä, joilta muun muassa valtio ostaa teiden kunnossapitoa.

–  Jos on oikein uraisia teitä, niin talvikunnossapito, kuten auraus ja lumisohjon poisto, hankaloituvat. Suolamääriä joudutaan käyttämään lisää, Ylitapio kertoo.

–  Viime talvi osoitti, että jos on jäätymis-sulamissykliä, niin heikkokuntoiset päällysteet aika usein reikiintyvät. Pahimmassa tapauksessa joudumme asettamaan päällystevauriomerkit ja nopeusrajoitukset tieosuuksille.

Myös Nygård sanoo, että matalammat nopeusrajoitukset ovat mahdollisia joillain tieosuuksilla varsinkin kevättalvella, jos tiestö pääsee heikkoon kuntoon.

Sekä Nygård että Ylitapio toivovatkin, että talvella lämpötila pysyisi mahdollisimman pitkään pakkasen puolella eikä sahaisi nollan molemmin puolin. Luntakaan ei teiden kunnossapitäjien mielestä tarvitsisi tulla liikaa.

Lue myös

Lukioista terveisiä hallitusneuvotteluihin: työrauhaa uudistusten jälkeen ja taloudelliset pelimerkit kuntoon

”Ei me kansakuntana pärjätä, ellei meillä ole hyvin koulutettua porukkaa viemässä tätä yhteiskuntaa eteenpäin”
3.6.2023 2:00

Varsinaissuomalaiset veivät STT:n lukiovertailun kärkipaikat

Sekä Nousiaisten että Paraisten lukiossa opiskelijoita tuetaan opintiellä useilla erilaisilla tavoilla
3.6.2023 2:00

Kremlin propaganda rummuttaa Ukrainan "viimeisen sotalaivan" tuhoamista – Asiantuntijat: Ei merkitystä

Venäjän väittämällä Ukrainan sota-aluksen upottamisella ei ole ”juuri mitään vaikutusta” Ukrainan merivoimien toiminnan...
2.6.2023 22:00
Jaa Twiittaa Lähetä Jaa

Aihetunnisteet

korjausvelka kotimaa tiestö Väylävirasto

Ei kommentteja

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen

Kirjaudu sisään

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Onko ensi talvena taas edessä raju sähkökriisi? – Näin vastaa energiapomo
Uutiset | 31.5.2023 14:45
80 vuotta sitten Tampereen Pyynikillä pidettiin kiusallinen juhla, johon Mannerheim jätti osallistumatta
Uutiset | 1.6.2023 14:32
Venäjä: Ukraina tulittaa tauotta rajan yli – Ukrainan mukaan Venäjän ohjuksista pudonneet romut tappaneet kolme ihmistä
Uutiset | 1.6.2023 11:02
Asiantuntija tyrmää Prigožin-huhut MTV:llä – ”Ei sotapäällikkö”
Uutiset | 1.6.2023 7:55
Kremlin propaganda rummuttaa Ukrainan ”viimeisen sotalaivan” tuhoamista – Asiantuntijat: Ei merkitystä
Uutiset | 2.6.2023 22:00
Unitutkimus: Tässä menee sydämelle haitallisen nukkumisen raja
Uutiset | 31.5.2023 22:00
Venäjä vastasi Suomen noottiin edustustojen pankkitilien jäädyttämisestä
Uutiset | 2.6.2023 9:24
Trump: Olen kuin Mona Lisa
Uutiset | 2.6.2023 21:30
Ukraina iski venäläiskohteisiin satamakaupungissa Etelä-Ukrainassa, Venäjä jatkoi iskuja Kiovaan
Uutiset | 2.6.2023 18:27
Tämä on suomalaisten kesän ykkösherkku – Nuoret sinkut erikoinen poikkeus
Uutiset | 1.6.2023 21:00
Ylistetyt turkkilaislennokit katosivat Ukrainan rintamalta – Insider: Tässä syy
Uutiset | 30.5.2023 22:15
Onko ensi talvena taas edessä raju sähkökriisi? – Näin vastaa energiapomo
Uutiset | 31.5.2023 14:45
Asiantuntija tyrmää Prigožin-huhut MTV:llä – ”Ei sotapäällikkö”
Uutiset | 1.6.2023 7:55
80 vuotta sitten Tampereen Pyynikillä pidettiin kiusallinen juhla, johon Mannerheim jätti osallistumatta
Uutiset | 1.6.2023 14:32
Venäjä: Ukraina tulittaa tauotta rajan yli – Ukrainan mukaan Venäjän ohjuksista pudonneet romut tappaneet kolme ihmistä
Uutiset | 1.6.2023 11:02
Tutkijat löysivät 4000 vuotta vanhan ruton
Uutiset | 31.5.2023 21:39
Unitutkimus: Tässä menee sydämelle haitallisen nukkumisen raja
Uutiset | 31.5.2023 22:00
Venäläispoliitikko: Vuoden 1917 kaltainen vallankumous tulee pian
Uutiset | 31.5.2023 22:00
Pähkinäsaaren rauhan raja jakaa suomalaisia edelleen taloudellisesti ja terveydellisesti – Historian oppituntien klassikko täyttää 700 vuotta
Uutiset | 27.5.2023 10:00
EU-johtaja: Putin ei aio neuvotella – ”tuplannut joukkonsa Ukrainassa”
Uutiset | 30.5.2023 10:02
USA:n ex-kenraalilta synkkä varoitus jättiläisten sodasta – ”Tältä näyttää epäonnistunut pelote”
Uutiset | 24.5.2023 22:15
Tätä tärkeätä kivennäisainetta kannattaa syödä – ehkäisee aivojen kutistumista
Uutiset | 17.5.2023 21:50
CNN: Venäjä rahtaa Ukrainaan museotavaraa – ”Neuvostoliittolaiset eivät koskaan heittäneet mitään pois”
Uutiset | 8.5.2023 11:47
Ylistetyt turkkilaislennokit katosivat Ukrainan rintamalta – Insider: Tässä syy
Uutiset | 30.5.2023 22:15
Naton vahva epäily: Venäjä miinoittanut Itämeren kriittiset putket ja kaapelit
Uutiset | 4.5.2023 13:50
Skandaali Venäjällä: Ohjusekspertti syytettynä vehkeilystä Kiinan kanssa
Uutiset | 24.5.2023 15:40
Onko ensi talvena taas edessä raju sähkökriisi? – Näin vastaa energiapomo
Uutiset | 31.5.2023 14:45
Asiantuntija tyrmää Prigožin-huhut MTV:llä – ”Ei sotapäällikkö”
Uutiset | 1.6.2023 7:55
Ydinkäyttöinen lentotukialus romuttamolle – Jenkkien projektista povataan kallista ja vaikeaa
Uutiset | 7.5.2023 22:00
Hätähuuto: Valko-Venäjän valtaus jo käynnissä
Uutiset | 16.5.2023 14:48

Uusimmat

Lukioista terveisiä hallitusneuvotteluihin: työrauhaa uudistusten jälkeen ja taloudelliset pelimerkit kuntoon
Uutiset | 3.6.2023 2:00
Varsinaissuomalaiset veivät STT:n lukiovertailun kärkipaikat
Uutiset | 3.6.2023 2:00
Kremlin propaganda rummuttaa Ukrainan ”viimeisen sotalaivan” tuhoamista – Asiantuntijat: Ei merkitystä
Uutiset | 2.6.2023 22:00
Trump: Olen kuin Mona Lisa
Uutiset | 2.6.2023 21:30
Kaatosateet ja tulvat ajoivat satoja tuhansia kodeistaan Japanissa
Uutiset | 2.6.2023 19:30
Ukraina iski venäläiskohteisiin satamakaupungissa Etelä-Ukrainassa, Venäjä jatkoi iskuja Kiovaan
Uutiset | 2.6.2023 18:27
Ruotsin ex-pääministeri Stoltenbergin seuraksi Erdoganin virkaanastujaisiin
Uutiset | 2.6.2023 17:55
YK:n lapsen oikeuksien komitealta kymmeniä suosituksia ja huomautuksia Suomelle – huolena haavoittuvaisimmassa asemassa olevien lasten oikeuksien toteutuminen
Uutiset | 2.6.2023 17:52
Iran vapautti lisää länsimaisia vankeja belgialaisen avustustyöntekijän vanavedessä
Uutiset | 2.6.2023 17:26
Sudanin taistelut kiihtyivät Yhdysvaltojen talouspakotteista huolimatta
Uutiset | 2.6.2023 16:54
Näytä lisää
cover_image

Lue uusin Suomenmaa

Kirjaudu ja lue näköislehti Tilaa lehti Lue näköislehti

Pääkirjoitukset

Sähkömarkkinoilla on luvassa levollisempia aikoja
Pääkirjoitus | 2.6.2023 21:00
Kunnissa on alkanut soten jälkeinen elämä
Pääkirjoitus | 31.5.2023 21:00
Hallituksen synty taisi varmistua, vaikka arvojen ristiriita jää elämään
Pääkirjoitus | 29.5.2023 21:00

Toimitus suosittelee

Saarikko ei jännittänyt, kun hallitusneuvottelijat kriiseilivät maahanmuutosta – ”RKP:ssä on totuttu enemmän sivuosiin”
Uutiset | 30.5.2023 11:23
Näkökulma: Orpon porukka ei tarvitse kevätpesintärauhaa
Näkökulma | 26.5.2023 13:36
Pähkinäsaaren rauhan raja jakaa suomalaisia edelleen taloudellisesti ja terveydellisesti – Historian oppituntien klassikko täyttää 700 vuotta
Uutiset | 27.5.2023 10:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukioista terveisiä hallitusneuvotteluihin: työrauhaa uudistusten jälkeen ja taloudelliset pelimerkit kuntoon
Uutiset | 3.6.2023 2:00
Varsinaissuomalaiset veivät STT:n lukiovertailun kärkipaikat
Uutiset | 3.6.2023 2:00
Kremlin propaganda rummuttaa Ukrainan ”viimeisen sotalaivan” tuhoamista – Asiantuntijat: Ei merkitystä
Uutiset | 2.6.2023 22:00
Ylistetyt turkkilaislennokit katosivat Ukrainan rintamalta – Insider: Tässä syy
Uutiset | 30.5.2023 22:15
Onko ensi talvena taas edessä raju sähkökriisi? – Näin vastaa energiapomo
Uutiset | 31.5.2023 14:45
Asiantuntija tyrmää Prigožin-huhut MTV:llä – ”Ei sotapäällikkö”
Uutiset | 1.6.2023 7:55

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Hauhon terveyskeskuksen turvaaminen
Mielipide | 1.6.2023 17:55
THL:n pääjohtajan koulutusvaatimuksen alentaminen on sekä asiallinen että hallinnollinen virhe
Mielipide | 1.6.2023 14:02
Venäjän toimiin pitää vastata ja sulkea Maarianhaminan konsulaatti
Mielipide | 1.6.2023 9:21
Sinulta pois vai molemmilta?
Mielipide | 31.5.2023 11:03
Sinulta pois vai molemmilta?
Mielipide | 31.5.2023 11:03
Keskusta ja raatorehellisyys
Mielipide | 25.5.2023 8:51
Venäjän toimiin pitää vastata ja sulkea Maarianhaminan konsulaatti
Mielipide | 1.6.2023 9:21
Puoluesihteeri – yhdistävä tekijä
Mielipide | 29.5.2023 15:21

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Kemppi: Lapsilisän kehittäminen ei saa tarkoittaa leikkaamista, päinvastoin
Uutiset | 2.6.2023 15:23
Muistokirjoitus: Heta Tuominen oli peloton tasa-arvon esitaistelija
Uutiset | 2.6.2023 12:00
Pohjois-Savon Keskusta varoittaa leikkaamasta sote-rahoitusta: ”Tulevaisuus voi näyttäytyä synkkänä”
Uutiset | 2.6.2023 11:06
Olli Rehn huolestui peruskoulusta: ”Kaikki ei ole hyvin”
Uutiset | 29.5.2023 12:00
Kääriäinen Savon Sanomissa: Tämä tehtävä puolueissa on raskas ja vastuullinen – ”On oltava kiinni saatavissa oikeastaan aina”
Uutiset | 29.5.2023 9:31
Puoluesihteeriksi pyrkivä Maukonen: Keskustassa on viime aikoina ollut liikaa kuppikuntia – ”Tähän meillä ei ole varaa”
Uutiset | 29.5.2023 15:53
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat
  • Näköislehti

Asiakaspalvelu

Asi­a­kas­pal­ve­lu 044 7778 710 (ark. 9–13)
asiakaspalvelu@suomenmaa.fi

Asiakaspalvelu

Toimitus

etunimi.sukunimi@suomenmaa.fi
uutiset@suomenmaa.fi

Ou­lun toi­mi­tus
PL 52, Lekatie 6, Oulu

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Tilaa Suomenmaa Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Nipputilaukset
Rekisteriseloste
Evästeasetukset


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste

Käytämme evästeitä

Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle ajankohtaista ja kiinnostavaa sisältöä. Voit hyväksyä evästeiden käytön painamalla “Hyväksy kaikki” tai muuttaa asetuksiasi. Suomenmaa.fi käyttää seuraavia evästeitä:

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä, mitata sivuston suorituskykyä ja kerätä tietoa sivuston käytöstä.
Hyväksymällä evästeet autat meitä kehittämään palveluitamme ja sivustoamme. Emme käytä evästeitä markkinointiin. Voit muuttaa evästeasetuksiasi milloin tahansa sivun alalaidasta löytyvästä “Evästeasetukset”-painikkeesta.
Evästeasetukset
Suomenmaa.fi

Evästeiden avulla voimme palvella sinua paremmin. Keräämme tietoa verkkosivuston käytöstä. Voit hallinnoida evästeasetuksiasi alta.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömät evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia. Ne eivät tallenna tietoja, joista sinut voitaisiin välittömästi tunnistaa.

Evästeet

  • moove_gdpr_popup (käytetään evästeasetusten tallentamiseen, kesto 365 päivää)
Kävijämittaus ja analytiikka

Käytämme sivustolla evästeitä, jotta voimme seurata kävijöiden käyttäytymistä, mitata sivuston suorituskykyä ja kerätä tietoa sivuston käytöstä. Osa evästeistä tallennetaan käyttäjän päätelaitteelle pidemmäksi aikaa, ja ne ovat käytettävissä, kun käyttäjä palaa sivustolle takaisin. Istuntoon liittyvät evästeet poistuvat, kun käyttäjä sulkee selaimen.

Evästeet

  • _ga (käytetään kävijöiden erotteluun, kesto kaksi vuotta)
  • _gid (käytetään kävijöiden erotteluun, kesto 24 h)
  • _pk_id (Tilastointi, käyttäjän yksilöinti (Matomo Cloud), kesto 13kk)
  • _pk_ses, _pk_cvar, _pk_hsr  (Tilastointi, vierailuun liittyvien tietojen tallennus (Matomo Cloud), kesto 30min)
  • _pk_ref (Tilastointi, saapumis-/lähdetiedon muistaminen (Matomo Cloud), kesto 6kk)
  • matomo_sessid (Väärinkäytösten estäminen, CSRF-turvaominaisuus (Matomo Cloud), poistetaan kun selain suljetaan.)
  • mtm_consent (Tilastointi, käyttäjän evästehyväksynnän muistaminen (Matomo Cloud), kesto 30v.)
  • mtm_cookie_consent (Tilastointi, käyttäjän evästehyväksynnän muistaminen (Matomo Cloud), kesto 30v.)