Suomalaisille maistuu lonkero, oluen myynti sakkaa – panimojuomien myynti laski lähes 5 prosenttia
Oluen myynnin alamäki jatkuu Suomessa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto kertoo sen jäsenyritysten oluen myynnin laskeneen kotimaassa lähes neljä prosenttia heinä–syyskuussa.
Kaikkien panimojuomien myynti puolestaan laski reilut kymmenen miljoonaa litraa eli lähes viisi prosenttia.
Alkoholittomien juomien myynti laski liki seitsemän prosenttia ja alkoholipitoisten juomien reilut kaksi prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna. Long drink -juomien myynti puolestaan kasvoi 13 prosenttia.
Olutta, siideriä, long drink -juomia, kivennäisvesiä ja virvoitusjuomia myytiin yhteensä yli 210 miljoonaa litraa.
Ensi vuoden alusta lähtien olutveroa lasketaan Suomessa. Virossa veroa taas nostetaan.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan Suomen ja Viron välinen ero oluen verotuksessa ei kuitenkaan kavennu merkittävästi, koska veronalennus on Suomessa pieni, kuten myös veronnosto Virossa. Muutosten jälkeenkin Suomen olutvero on lähes kolminkertainen Viron veroon verrattuna, liitto sanoo tiedotteessaan.
Suurin osa alkoholijuomien matkustajatuonnista on litroina tarkasteltuna olutta. Myös ulkomaisista verkkokaupoista alkoholijuomista tilataan eniten olutta.
– Suomen alkoholiverot ovat kaiken kaikkiaan niin korkealla tasolla, että alkoholijuomien matkustajatuonnin hillitsemiseksi mitään alkoholiveroja ei tulisi nostaa, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo tiedotteessa.