Suomalainen viettää ruudun ääressä yhä kolme tuntia päivässä
Säilyttääkö perinteinen televisio vetovoimansa, kun nuoret sukupolvet katsovat liikkuvaa kuvaa koko ajan enemmän muualta kuin tv-ruuduista? Finnpanel-tutkimusyrityksen mukaan yllättävänkin hyvin.
Viime vuonna Suomessa katsottiin televisiota Finnpanelin laajan tutkimuksen mukaan suunnilleen saman verran kuin aiempinakin vuosina, keskimäärin kaksi tuntia ja 59 minuuttia vuorokaudessa. Toissa vuonna saman tutkimuksen vastaava lukema oli kolme tuntia ja neljä minuuttia.
Parhaiten tv:n ääressä viihtyvät iäkkäät ihmiset, huonoimmin lapset ja nuoret.
45-vuotiaat ja sitä vanhemmat katsovat eniten Ylen kanavia, alle 45-vuotiaiden suosikkikanava on MTV3.
Televisio-ohjelmia seurataan jatkuvasti enemmän erilaisten netti-tv-palveluiden kautta, ja erityisen hyvin netti-tv tavoittaa alle 25-vuotiaat.
Yle Areenan, MTV:n Katsomo-palvelun ja Nelosen Ruudun ohjelmien katselukertojen määrä kasvoi viime vuonna 15 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Jos viime vuoden lukuja verrataan vuoden 2012 lukuihin, on palveluiden käynnistämismäärä kaksinkertaistunut.
Ulkomaisista palveluista suosituin on tv-sarjoja ja elokuvia tarjoava Netflix, jota tilaa tällä hetkellä noin 15 prosenttia kotitalouksista.
Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings on ennustanut, että perinteinen tv kuolee vuoteen 2030 mennessä. Finnpanelin tiedotustilaisuudessa vieraillut Deloitte-tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Paul Lee ei usko skenaarioon.
– Nuoret sukupolvet katsovat jatkossakin tv:tä, mutta eivät yhtä paljon kuin vanhempansa, tiivistää Lee.
Tutkimusjohtajan mukaan olennaista tv:n katselun muutoksessa on teknologian jatkuva kehitys. Hän ei usko, että tv katoaisi nuorten elämästä kokonaan, vaikka liikkuvan kuvan katselu jatkuvasti pirstaloituukin.
Mikä sitten on asiantuntijan viesti suomalaiskanaville, jotka taistelevat erityisesti nuorten mielenkiinnosta?
– He haluavat katsoa viihdettä. Vastatkaa tähän tarpeeseen, Lee kehottaa.