Saako sähköttä ajaa kännissä? Eduskunnalle jäi pähkäiltävää Ranteen skuuttilaista
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) sai kokoomuksen kansanedustajalta Sinuhe Wallinheimolta pohdittavakseen hämmentävän ongelman eduskunnan keskustelussa mikroliikenteen sääntelystä.
Wallinheimo halusi tietää, syyllistyykö rattijuopumukseen, jos ajaa sähköpyörällä kaupunkiin ottamaan muutaman oluen, laittaa sähköt kiinni tai ottaa jopa akun pois, ja ajaa takaisin ilman sähköä polkien.
– Tämä on mielestäni semmoinen kysymys, johon en tiedä vastausta, mutta jos te tiedätte tai jos tässä on jotain vielä selvittämistä, niin sen voisi kyllä katsoa sitten valiokunnassa uudelleen.
Ranteella ei ollut antaa vastausta kokoomusedustajan kysymykseen. Hän sanoi, että ”tulkinta täytyy tietenkin katsoa erikseen”.
– Varmasti tähän vielä palataan ja valiokunnassa sitten yksityiskohtiin enemmänkin.
Ranne arveli, että esityksessä on vielä kehitettävää, mutta valiokunnassa voidaan korjata vielä viimeisiä kauneusvirheitä täältä korjaa, jos ja kun niitä löytyy.

Hallitus esittää, että sähköpyörällä tai skuutilla ajamiseen säädettäisiin 0,5 promillen raja ja huumeiden vaikutuksen alaisena ajaminen kiellettäisiin kokonaan. Kiellon rikkomisesta joutuisi pulittamaan liikennevirhemaksun.
– Yhteisenä tavoitteena on tietenkin, että saamme holtittoman ajelun humalassa kuriin myös sähköpotkulaudoilla. Tavoitteena on saada muutokset voimaan jo vapuksi, ministeri selvitti.
Niin sanottu tankojuoppous on jo nykyisin rangaistavaa silloin, kun kuljettaja aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle. Hallituksen esityksessä tieliikennelakiin lisättäisiin säännös, jonka mukaan kevyen sähköajoneuvon tai moottorilla varustetun polkupyörän kuljettajalle voidaan määrätä säännösten tahallisesta rikkomisesta 200 euron liikennevirhemaksu.
Ranne selvitti, että skuuttien täyskieltoon ei haluttu lähteä elinkeinovapauteen liittyvien perustuslaillisten ongelmien vuoksi.
Kunnille tulee kuitenkin mahdollisuus puuttua käyttöalueisiin, määriin, ikärajoihin ja nopeuksiin, koska yhteiskäyttöisten kevyiden sähköajoneuvojen tai polkupyörien vuokralle tarjoaminen kunnan hallinnoimalla alueella edellyttäisi jatkossa voimassa olevaa mikroliikennelupaa.
– Jos halutaan rauhoittaa joku alue mikrosähköpotkulaudoilta, niin sehän tulee tässä mahdolliseksi, ja se ei sitten ole myöskään perustuslain elinkeinovapauden vastaista, Ranne selvitti.
SDP:n Seppo Eskelinen epäili, että uudistus tulee kunnille liian nopeasti vastaan, eikä lupamenettely ehdi käyttöön ensi kesäksi. Ranne oli kuitenkin optimisempi.
– Kunnat ovat olleet hyvin tiiviisti tässä mukana. Meillä on ollut sidosryhmäyhteistyötä kuntien kanssa, ja vaikka tässä on kiire, niin kyllä minä väitän, että kunnillakin on varmasti halu ja kykykin nopeastikin lähteä eteenpäin mikroliikennelupien osalta, hän totesi.