“Pyhimys-Volvo" kääntää yhä päät – tähtinäyttelijä teki poikkeuksellisesta ruotsalaisautosta halutun klassikon
Suomen maanteillä ja kaupunkien kaduilla ei 1960- ja 1970-luvuilla liiaksi urheiluautoja tai sellaisen kaltaisia katseenvangitsijoita liikkunut.
Niinpä klassisen kaunis ja sporttinen Volvo P1800, ikoninen “Pyhimys-Volvo” käänsi aina päät, ja tekee sen yhä. Tunnetuksi auto tuli näyttelijäsuuruus Roger Mooren (1927-2017) ajokkina vuosina 1962-1969 tuotetussa Pyhimys -tv-sarjasta, jossa Mooren esittämä seikkailija Simon Templar auttoi vaikeuksiin joutuneita ihmisiä hieman kyseenalaisinkin keinoin.
Volvon linjat piirsi purjehduksen olympiamitalistinakin kunnostautunut muotoilija Pelle Petterson. Näyttävyydellä oli hintansa: vuonna 1965 Volvo P1800 maksoi Suomessa 23 900 markkaa, lähes nelinkertaisesti Volkswagen Kuplan perusmallin ja yli tuplaten Volvo PV544:n hinnan.
Patarautaisista käyttöautoista tunnettu Volvo kiinnostui urheilumallin lisäämisestä mallistoonsa 1950-luvun lopulla. Tuotanto oli tarkoitus aloittaa Karmannin tehtaalla Länsi-Saksan Osnabrückissa, mutta tehtaan suurin asiakas Volkswagen puuttui asiaan.
VW:llä pelättiin – ehkä aiheellisestikin – uuden Volvon vievän asiakkaita tehtaan omalta vastaavalta coupe-mallilta Karmann Ghialta. Valmistus alkoi Skotlannissa Jensen Motorsin tehtaalla, mutta ilmenneiden laatuongelmien vuoksi valmistus siirtyi Ruotsiin vuonna 1963. Samalla mallimerkinnäksi tuli 1800S, jossa S-kirjaimella korostettiin auton ruotsalaista alkuperää ja laatua.
Pyhimys-Volvon moottoritilassa hyrräsi Volvon oma B18-moottori, joka vuonna 1969 vaihtui kaksilitraiseen B20-moottoriin. Tehoa löytyi mallista riippuen noin sadasta hevosvoimasta 130 hevosvoimaan, joidenkin lähteiden mukaan enemmänkin.
James Bondin roolissa sekalaisella autokalustolla ajanut Roger Moore rakasti Pyhimys-Volvoaan, jollaisen hän osti tuotantoyhtiöltä myös itselleen sarjan kuvausten jälkeen.
Alun perin Mooren esittämän Pyhimyksen ei pitänyt kuitenkaan ajaa valkoisella Volvolla, vaan Jaguarin E-typellä. Näyttävällä autolla oli tuohon aikaan kuitenkin liikaakin kysyntää elokuvissa ja tv-sarjoissa, ja valmistaja kieltäytyi antamasta sellaista kuvauksiin.
Volvollakaan ei tosin ensin ymmärretty sarjan tuomaa markkinointiarvoa, sillä tuotantoyhtiöltä laskutettiin täysi hinta ensimmäisestä toimitetusta valkoisesta Pyhimys-Volvosta.
Jo hieman ikääntyneiden muotojen kompensoimiseksi kansankodissa lanseerattiin vielä ennen kaikkea USA:n markkinoille linjakas kaksiovinen farmarimalli 1800ES.
Mallivuosi 1973 jäi 1800-mallin viimeiseksi. Mallistosta poistumista vauhdittivat Yhdysvaltojen tiukentuneet päästömääräykset. Myös Amazon- ja Duett-mallien tuotannon lopettaminen heikensi 1800:n tuotannon kannattavuutta, sillä autot jakoivat monia yhteisiä osia.
Yhteensä eri mallin Volvo 1800 -autoja valmistettiin noin 47 500 kappaletta. Käytettynä Pyhimys-Volvot ovat arvossaan. Hintapyynnöt hyväkuntoisista yksilöistä liikkuvat 30 000 – 40 000 eurossa.