"Pienikin alkoholin vaikutus voi olla kohtalokas" – Törkeän rattijuopumuksen rajan ylittävillä kuljettajilla 900-kertainen riski aiheuttaa kuolonkolari
Jo 0,4 promillen humala kymmenkertaistaa riskin aiheuttaa kuolonkolari liikenteessä. Kuljettaja, joka ylittää rattijuopumusrajan, aiheuttaa kuolemaan johtavan onnettomuuden 40 kertaa todennäköisemmin kuin selvä kuski. Törkeillä rattijuopoilla riski on 900-kertainen.
Riskiluvut selviävät Onnettomuustietoinstituutin aineiston avulla tehdystä tutkimuksesta. Tutkimuksessa tilastotieteilijä Arto Luoma selvitti kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksin taustatekijöitä.
Rattijuopumusraja on 0,5 promillea ja törkeän rattijuopumuksen raja 1,2 promillea.
Liikenteessä riskit kasvavat nopeasti, varsinkin kun on kyse kuolemaan johtavista onnettomuuksista.
– Jo pieni alkoholin vaikutus voi olla kohtalokas suurissa nopeuksissa, joissa pienikin virhearvio tai ohjausvirhe voi johtaa onnettomuuteen, Luoma sanoo.
Tutkija itse on sitä mieltä, että rattijuopumuksen raja on liian korkealla. Luoma toivoo, että hänen tutkimuksellaan olisi merkitystä lainsäädäntöön.
– Suomessa kuitenkin pyritään siihen, että liikenteessä olisi mahdollisimman turvallista, ja promillerajan lasku varmasti auttaisi turvallisuuden parantamiseen, Luoma sanoo.
Tutkimuksesta selviää, että alkoholin vaikutuksen alaisena ajaneista 90 prosenttia ei ylittänyt rattijuopumusrajaa. Tästä voi Luoman mukaan päätellä, että ihmiset pyrkivät noudattamaan sääntöjä ja ottavat rattijuopumusrajan huomioon.
Myös kuljettajan ikä vaikuttaa onnettomuusriskiin. 17–19-vuotias kuljettaja aiheuttaa tutkimuksen mukaan kuolonkolarin 20 kertaa todennäköisemmin kuin 25–64-vuotias. Yli 80-vuotiailla riski on kymmenkertainen.
Vanhimmilla kuljettajilla riskien kasvamiseen vaikuttaa aistien ja toimintakyvyn heikkeneminen. Nuorilla riskialttiuden aiheuttaa kokemattomuus. Etenkin nuoret miehet voivat yliarvioida omia kykyjään, ajaa ylinopeutta tai käyttää alkoholia ajaessaan. Vanhimmat kuljettajat ovat ensisijaisesti riski itselleen, kun taas nuoret aiheuttavat vaaratilanteita muille.
Parhaillaan eduskunnassa käsitellään lakiesitystä, jonka mukaan 17-vuotiaat voisivat hankkia B-luokan ajokortin huoltajan suostumuksella, ilman tarveharkintaa. Esimerkiksi Liikenneturva ja poliisi ovat olleet huolissaan 17-vuotiaiden liikenneonnettomuuksien lisääntymisestä. Luoman mukaan on hyvä, että alle 18-vuotiaille kuskeille pohditaan samalla lisärajoitteita.
– Rajoitteet matkustajamäärästä ja yöllä ajamisesta ovat mielestäni hyviä, ja niiden perusteella päätöksenteko on menossa oikeaan suuntaan, sanoo Luoma.