Ministeri Mykkänen: Suuronnettomuuden riski Suomenlahdella on kasvanut
Presidentti Alexander Stubbin delegaatiossa Viron valtiovierailulle osallistuva ilmasto- ja ympäristöministeri Kai Mykkänen (kok.) kertoi STT:lle, että keskusteli Tallinnassa tiistaina erityisesti Suomenlahden öljyntorjunnan tilanteesta. Huolta aiheuttavat Mykkäsen mukaan erityisesti venäläiset alukset.
– Emme voi oikein kontrolloida, minkälaisilla miehistöillä tuolla navigoidaan. Siellä kulkee ties minkälaisella koulutuksella olevien kapteenien ohjaamana aluksia jääoloissa, Mykkänen sanoi.
Öljyn vienti Suomenlahdella on Mykkäsen mukaan lisääntynyt Venäjän hyökättyä Ukrainaan vuonna 2022 ja riski suurelle onnettomuudelle kasvanut. Uhkana on suuren luokan öljyonnettomuus Suomenlahdella.
– Tämä on Venäjän suurin öljyn vientireitti ja yksi maailman vilkkaimmista vientikanavista, Mykkänen sanoi.
Nykyinen merilainsäädäntö ei anna Suomelle tai Virolle mahdollisuutta vaikuttaa Suomenlahdella seilaavien miehistöjen osaamiseen.
– Meidän täytyy tietysti pyrkiä siihen, että me saadaan selvempi kyky valvoa, että keitä liikkuu ja millä osaamisella. Siinä teemme yhteistyötä, Mykkänen kertoi.
Yhteistyötä tehdään myös mahdollisen öljyonnettomuuden tuhojen nopean torjumisen osalta.
Valtiovierailun aikana on puhuttu lisäksi vedenalaisesta yhteistyöstä, jolla viitataan Mykkäsen mukaan erityisesti Baltic Connector -kaasuputken sekä eri sähköyhteyksien turvaamiseen ja valvontaan.
– On välttämätöntä, että me molemmat maat investoimme nyt enemmän siihen, että ei voi huomaamatta päästä katkaisemaan meille elintärkeitä sähköyhteyksiä.
Erityisesti Virolle on Mykkäsen mukaan elintärkeää, että sähkökaapeliyhteydet Suomeen toimivat hyvin.
– Täällä sähkön hinta pomppaa keskimäärin heti moninkertaiseksi, jos ne katkeavat. Se on haavoittuvuus, joka täytyy poistaa turvaamalla paremmin se, että tiedämme, mitä tuolla meren alla tapahtuu, ja linkit ovat riittävän hyvin suojattava myös fyysisiltä vahingoilta.