"Miljardiluokan hukkainvestointi" – Ovaska paljastaa pahimman pelkonsa Turun tunnin junasta
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) haluaa selvityksen Turun Tunnin juna -hankkeen nykytilanteesta. Hän aikoo esittää asian ottamista valiokunnan käsittelyyn, kun eduskunta palaa istuntotauolta ensi viikolla.
– Viime viikkoina olemme saaneet ristiriitaisia uutisia hankkeesta. Joulukuussa hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti, että valtion rahoitusosuus on 51 % ja muiden osakkaiden, eli alueen kuntien, 49 %. Uutisten mukaan kunnat eivät kuitenkaan hyväksy kyseistä linjausta.
Ovaska huomauttaa, ettei siitä ole täyttä selvyyttä, mitä ratayhteyksiä aiotaan lopulta rakentaa.
– Ollaanko rakentamassa Turku-Helsinki-yhteysväliä vai onko hanke kaikessa hiljaisuudessa muokattu kahden kaupunkiseudun ratahankkeeksi?
Keskustalaisen mukaan myös rahoituskysymykset ovat lähes kokonaan auki.
– Mitä rakentaminen maksaa, alkavatko hankeyhtiössä nyt mukana olevat kunnat maksajiksi vai kaatuuko kustannuksiltaan poikkeuksellisen suuri ratahanke rahoitusongelmineen lopulta seuraavan hallituksen syliin? Joudutaanko myymään lisää valtion tuottavaa omaisuutta? EU-rahoitus kattaisi parhaimmillaankin vain murto-osan rakentamiskustannuksista.
Ovaska katsoo, ettei nykyisessä vaikeassa taloustilanteessa kannata aloittaa yhtä Suomen historian suurimmista infrastruktuurihankkeista ratayhteydellä, jonka kokonaiskansantaloudellinen vaikutus on asiantuntijaselvitysten perusteella vaatimaton.
– Koska niin moni asia on hämärän peitossa, valiokunnalle on annettava kattava selvitys hankkeen tilasta.
– Pahin pelkoni on, että tämä hanke tulee maksamaan kaikille veronmaksajille miljardeja euroja ja se vie kyvyn tulevilta hallituksilta harjoittaa pitkäjänteistä väyläpolitiikkaa. Samaan aikaan hallituksen suunnalta on kerrottu, että taloustilanteen niin vaatiessa myös tienpidosta saatetaan leikata. Olisi järjetöntä toteuttaa miljardiluokan hukkainvestointi samaan aikaan, kun tiestömme kunto rapautuu.