"Löpölakia" ei pidä hyväksyä, vaatii keskustan Vesa Kallio
Keskustan kansaedustaja Vesa Kallio tuomitsee jyrkästi hallituksen päätöksen ottaa polttoaineiden kustannuksia merkittävästi korottava päästökauppa käyttöön jo vuonna 2027.
Kallion mukaan päästökaupan käyttöönoton kiirehtiminen on hämmästyttävä temppu.
– Muutaman sentin bensaveroalennus maksatetaan kymmenkertaisesti päästökaupan aikaistetussa käyttöönotossa, Kallio päivittelee kannanotossaan.
Tähän päälle kustannuksia tulevat Kallion mukaan nostamaan vielä jakeluvelvoitteen ennätykselliset korotukset, jotka hallitus on ajoittanut vuoden 2028 alkuun.
Kallio muistuttaa, että vaihtoehtona olisi ollut hakea lykkäystä aina vuoden 2030 loppuun asti. Siirtymäaikana olisi mahdollista uudistaa liikenteen kokonaisverotus ja valmistella kustannusnousulle kompensaatiomallit.
Keskustaedustaja huomauttaa myös, että hallitus on päättänyt kansallisesti päästökauppadirektiivin soveltamisen laajentamisesta maa- ja metsätalouden polttoaineisiin, mikä nostaa maa- ja metsätalouden kustannuksia merkittävästi.
– Asiantuntija-arvioiden mukaan odotettavissa on vuoden 2027 jälkeen 120 miljoonan euron lisäkustannus suomalaisille maa- ja metsätalouden harjoittajille. Useissa arviossa on puhuttu jopa yli 200 miljoonan euron kustannuksesta, mikä vastaisi puolta maatalouden yrittäjätulosta.
Kallion mukaan hallituksella olisi ollut kaikki valta valita toisin.
– Siihen olisi ollut suoranainen velvoite, mikäli hallitus noudattaisi omaa hallitusohjelmansa kirjausta olla lisäämättä maatalouden kustannuksia, muistuttaa Kallio.
Kallion mukaan maatalouden polttoaineiden ottamista päästökauppaan, kansankielellä löpölakia, ei pidä hyväksyä. Keskustaedustajan mukaan näyttää siltä, että hallitus on jättämässä tieten tahtoen suomalaiset maa- ja metsätalouden harjoittajat odottamaan vääjäämätöntä kustannuspommin räjähtämistä.
– Lanka palaa ja sen sytytti Petteri Orpon hallitus, jyrähtää Kallio.