Kaupallinen radio ja ilmaisjakelulehdet menettivät koronan vuoksi tulojaan selvästi – televisiotoiminta puolestaan kasvoi
Joukkoviestintämarkkinoiden arvo supistui viime vuonna kolme prosenttia 3,8 miljardiin euroon, kertoo Tilastokeskus. Supistumiseen vaikutti koronakriisi.
Mainostuloista ja ihmisten liikkumisesta erityisen riippuvaiset mediat, kuten kaupallinen radio ja ilmaisjakelulehdet menettivät tulojaan selvästi. Elokuvateattereissa markkina romahti kokoontumisrajoitusten vuoksi.
Sen sijaan televisiotoiminta kasvoi hieman ja internetmainonta jopa 15 prosenttia. Televisiotoiminta sisältää tilausvideopalvelut kuten Netflixin, Disney+:n, HBO Nordicin ja Viaplayn, jotka haukkasivat viidenneksen Suomen koko joukkoviestintämarkkinoiden arvosta.
– Televisiomarkkina on kasvanut viime vuosina tilausvideopalveluiden siivittämänä. Vuonna 2020 tilausvideomarkkinan arvo oli karkeasti arvioiden runsaat 260 miljoonaa euroa, kertoo Tilastokeskuksen yliaktuaari Kaisa Saarenmaa tiedotteessa.
Hänen mukaansa Netflix oli viime vuonna tilausvideopalvelumarkkinan ylivoimainen johtaja tilausten määrällä mitattuna.
Kustannustoiminta eli sanoma-, kaupunki- ja aikakauslehdet sekä kirjat supistui yhteensä kahdeksan prosenttia. Tämän seurauksena sähköisen viestinnän arvo ylitti Tilastokeskuksen laskelmassa ensi kertaa kustannusalan arvon.
– Kustannustoiminnan laskutrendi on sinällään jatkunut jo pitkään. Samoin se kehitys, että sähköinen viestintä, eritoten internetmainonta, valtaa alaa, Saarenmaa arvioi.
Hänen mukaansa viimeisten kymmenen vuoden aikana kustannusalan arvo on pienentynyt 31 prosenttia ja sähköisen viestinnän arvo kasvanut 57 prosenttia.